Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvocola
#1387954
Har som sagt en 98 t5 v70 239hk
Först laddar den 0.5 ca
Hitta en vacum slang som hade hoppar ur turbon i snigeln liksom går till magnetventilen
Dra fast den som den ska sitta bilen laddar som nu ca 0.8 (Orginal bil detta)
Men nu kommer problemet 4300-4400varv så blödrar den till
Kraftlös slö liksom gick bättre utan den slangen med på 0.5
Så jag har rivit ner tryckslangar som går till intercoolern samt spjällhuset
Vad ser jag dära lite olja som är lite här och var
Kan de vara så att som gammla slangar är slut dom pallar inte trycket mer ?
Ska ren göra små saker som jag rivir ner...

Behöver alltså hjälp med vad som spöar i min bil
laddar 0.7/0.8 kraftlös vid 4000+ varv

Elr kan de vara intercoolern som är sönder?

Tacksam för alla svar och tips så jag fixa denna härligt gamling
#1387982
Prova att byta tändstift, ju högre varv och ju högre kompression desto svårare får gnistan att hoppa. Kolla även över fördelare samt rotor, å när du ändå håller på kolla tändkablarna :-)
#1388000
Slangen mellan tryckrör och spjällhus brukar ju kunna spricka där slangen till tomgångsmotorn är instucken. Sen är det som tidigare nämnts tänddelar och bränslefilter som bör kollas.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1388273
Volvocola skrev: tis 30 jun 2020, 19:50 Bensin Filter är bytt
Bytt alla vacum slangar nu
Ska ta en titta på tänd delarna imorgon
Tack för svar
Kolla slangen som Marlboroman skriver om. Plocka med fördel bort den och undersök den noga. Det är ingen vacumslang. När du får ladd från mellanregistret och uppåt då spricker den isär och laddluften pyser ut och motorn går piss. På låga varv är det inga problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1388276
Det är inte super-ovanligt att även övre slanganslutningen på IC'n spricker med åren. Speciellt inte om man lossar den efter X antal år, eller försöker "dra åt" den av någon anledning. Även gummislangen mellan IC'n och tryckrören kan ge upp med åren.

Dock.... Jag tycker inte det låter som det är något fel på turbon och dess anslutningar. Den laddar ju 0.8 ändå, vilket är precis som det ska.
Jag skulle börja med den del som är mest eftersatt(för det mesta) - skruva loss och inspektera fördelaren och rotorn.
Dessa ingick aldrig i något service-program, och således är det inte speciellt ovanligt att dessa bilar fortfarande rullar runt med orginal-lock/rotor som är 22+ år gamla.
Du bör även läsa ut felkoder. Dessa bilar är relativt kvicka på att sätta felkod på misständningar.

Det KAN även vara så att någon tattar-bytt kamremmen(dvs, utan tolkar) och på så sätt ställt dom helt åt fanders. Det har givetvis en direkt negativ inverkan på bilen och dess ork. Detta är dock inte så troligt, men som sagt, det KAN vara så.

Hur som, givetvis är det något som är fel på din bil... En T5a ska absolut inte kännas orkeslös över 4k rpm. Min (orginal)97a drar mer eller mindre hela registret.
av Volvocola
#1388297
@Lucif3r,
Idag blir byta stifen som var inte fina alls börja med
Sen tändkablarna och rotorn som du säger
Alla slangar är bytta nu till Ic samt alla vacumslangar
Håller med en t5a ska svara fint
Tacksam för svar
NU är dax att hämta hem, lite saker till bilen

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]