Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387901
"Kämpar" med att få en 850 2,5 att gå klanderfritt.
Just nu känns det som ett bränsle problem - att den får för lite bränsle vid vissa tillfällen.

Har inga problem att starta den, efter batteriet blev bytt ändrades en del oförklarliga problem (som pågått i flera år...
- som att inte starta på första försöket - inträffade ibland i början men nu på slutet mer ofta än undantag - Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a)
Håller på, men inte fått ihop en felkodsläsare som fungerar för denna bil.

Det fenomen som nu är irriterande är att den verkar inte få önskad bränslemängd.
- Den varvar inte klanderfritt över 2500rpm - känns nästan som övervarvningsskyddet "nästan" slår till. Den ökar i hastighet - men i bland (på 4:an) kommer jag inte över 3000rpm. (vet inte hur varv villig den ska vara på olika växlar)
- På tomgång / låga varv "orkar den" inte att ha AC:n på (börjar "bluddra" bli kraft lös och kan stanna)
- Får vara försiktig vid acceleration - trycks gasen ned för fort/hårt börjar den gå dåligt = minskad fart.
- Släpvagn har jag inte vågat dra sedan sist... (se länk ovan)

Vilka komponenter ingår i bränsle tillförseln?
Bränslepumpen vet jag är bytt (för några år sedan) - Vissa som jag pratat med har sagt att det bytet inte blev bra (hos Mekonomen) - Är den svår att kolla upp?
Bränslefilter byttes för kanske 7-8 månader sedan (eller par hundra mil)
Finns .:
Luftmängd mätare?
Gasreglage motstånd som känner hur mycket gaspedalen tryckts?
andra saker som kan påverka?
#1387919
ECM kalkylerar spridarnas öppningstider baserat på luftmängd, (LMM finns endast på vissa. Andra räknar ut baserat på trycket i grenröret) MAP,
Atmosfärslufttryck, lufttemperatur, motortemperatur, motorvarv, gaspedalens läge, och vad lamdasonden ger för input av syrehalten i det som kommer ut.
Tyvärr är inte tidiga modeller särskilt bra på att självdiagnostisera föränn något är heltokig.

Först och främst:
I vilket skick är tänddelarna?
Rotor, Fördelarlock, tändkablar, tändstift?
Vanligaste orsaken till misständningar/ryck är tändningsmissar.
#1387921
Tillägg;
Du har en TPS sensor invid gasspjället. Den ska ge ett fallande/stigande motstånd med rörelsen. Inget hattande eller avbrott.

Kolla också noga efter luftläckage, osv och finner du några modifieringar typ öppna filter så tar du föraktfullt bort dessa. I synnerhet om du har en LMM. Dom orsakar mycket problem, även om inte alla håller med.

Jag TROR alla 20v har LMM + MAP och 10v bara MAP. Men lite osäker på 850.
Någon får gärna rätta.
#1388023
Luftläckage eller tjuvluft som det också kallas kan vara lite svårt att finna. Små läckor i alla fall. Dra och böja på alla gummislangar och väl syna alla plaströr EFTER LMM. Före LMM kvittar, för den luften är inte uppmätt ändå.

Startgas är ganska opålitligt som felsökning. Visst, går den upp i varv är du nått på spåren, men jag har testat att spraya rakt in i mindre vakuumslangar utan att motorn reagerat ö.h.t.
#1388065
MickeM skrev:Jag TROR alla 20v har LMM + MAP och 10v bara MAP. Men lite osäker på 850.
Någon får gärna rätta.
Nu vet jag inte om du räknande med x70 turbo 97-98(motronic4.4, dvs), men dom har iaf ingen MAP-sensor i den bemärkelsen. Dom har bara en atmosfärtryckgivare som inte har någon praktisk betydelse så länge du kör på normala höjder(som sverige är, t ex).
Atmosfärtryckgivaren ÄR visserligen en MAP-sensor rent tekniskt, i sån grad att det t om sitter packning på den som om den skulle sitta i insuget(eller annat avsett hål). Men den används inte till det och sitter inte ens i närheten av motorn eller något som har med motortrycket att göra. Bokstavligen en återanvänd MAP-sensor volvo hade liggandes på hyllan :-D
#1391376
Man kan behöva ta loss kåpan på spridarbryggan (bara att dra uppåt i kanten mot motorn) för att se regulatorn. Den sitter vid spridare 2 / 3. Det är en liten cylinder som är instucken i bryggan som det går en vakuumslang till. Regulatorn styr bränsletrycket och den styrs av vakuum.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]