Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ROTAX447
#1387818
Hej!
Jag har bytt bränslefilter på min V70 GLT 98 och tyvärr gick bränsleslangen mellan filtret och bränslepumpen sönder under arbetet. Jag löste detta genom att köpa en "vanlig" bränsleslang på biltema som jag skarvade ihop för att få på plats rätt, vilket fungerade utan några problem och läckor. Dock försvann ventilen som sitter på originalslangen men jag tänker att den inte har någon större betydelse för funktionen.

Men när jag hade kört bilen i ca 20 minuter tändes motorlampan med felkoden P0172 (system för bränslerikt (bank1)). Jag kan ha fel men det känns även som att bilen bluddrar mer nu än den gjorde innan. Framför allt när man snabbt trycker på gaspedalen när den går på tomgång.

Vad tror ni kan vara felet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1387821
Slangen och ventilen ska inte ha någon inverkan på det sättet, iaf inte åt det rika hållet. Bränslemängden bestäms av spridarna och till viss del av trycket i fuelrailen.
Mitt förslag är att börja med att mäta upp bränsletrycket i fuelrailen, det ska ligga på runt 3bar på tomgång om jag minns rätt.
av ROTAX447
#1387956
Jag har kollat trycket i fuelrailen nu genom att använda en tryckluftsklocka och trycket såg bra ut och låg strax under 3 bar. Det känns som att det inte är min nya bränsleslang som kan vara felet trots att det känns som ett underligt sammanträffande att felet kom direkt efter bränsleslang och bränslefilterbytet.

jag kanske ska tilläga att bilen har varit mer eller mindre stillastående i 5 år innan jag nu har börjat med att fixa den.

Kan det vara så att spridarna behöver rengöras?
av MickeM
#1387966
Eller ett råttbo i luftfiltret?
Slangen till MAP av?

Är den varmkörd ordentligt eller bara småstartad hela tiden efter att ha varit strömlös?
Då kan det bli helkonstiga adaptioner.

ISO felkoder från Motoronic av dom årgångarna är mycket opålitliga dock.
En 1998 GLT (170hk) borde ha Vol-fcr.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.