Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387378
Har en S70 -98 med motor B5254S (GLT). 19700 mil, manuell låda!

När jag varit ute och kört så bilen blivit ordentligt varm, till exempel på motorväg, och sen kommer ner i fart igen och börjar köra på ettan och tvåan så att motorn hörs ordentligt, hörs ett skorrande ljud från motorn. Låter som nån plåt eller nåt som ligger emot och rasslar mellan typ 1200 och 2000 varv (inte över de varven). Knäpptyst vid kall motor. Låter bara vid belastning av motorn, alltså när man kör - om jag står stilla i neutralväxel och gasar upp motorn hörs inte ljudet. Tror inte det är koppling eller växellåda, har inga missljud från dem i övrigt, låter inget när jag står med kopplingen nere eller släpper upp den. Kan det vara nån värmeplåt som ligger och skaver? Nån rulle till nån rem? Varför låter det bara när motorn är varm? Bilen går kanon i övrigt, kamremmen är nybytt och den är nyservad, läcker ingen vätska.
#1387426
Låter rimligt, ska kolla!

Det känns inga vibrationer av det, bara ljud. Höjer man stereon märks det inte.
#1387607
Bild[/img]
Lucif3r skrev: lör 27 jun 2020, 05:05 Känn över plåten som sitter över avgasgrenröret. Det händer att dom lossnar lite med åren.
Det är inget som känns i bilen, utan enbart hörs?
Tittade under motorhuven nu. Svårt att veta hur det står till med plåten över grenröret (hur felsöker jag det egentligen? Slår/bänder på den?) men när jag tittar ner under torpedväggen ser det ut att vara en plåt som är lite hängig och eventuellt skaver emot katten / avgasröret precis efter grenröret. Kan den vara boven i dramat? Sitter den med vanlig torx/hylsor?
Bilagor
BAAFCB58-5917-4A2A-BA1B-B83F2C7CD9E4.jpeg
BAAFCB58-5917-4A2A-BA1B-B83F2C7CD9E4.jpeg (479.91 KiB) Visad 968 gånger

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]