Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391007
Japp! Knapparna är redan påtänkta! :)
Däremot, jag måste få igång trippmätaren snart, så jag kommer (förmodligen) inte att ta med dem i den här versionen. Eftersom det inte blev att jag opererade bort den gamla trippmätaren så ska jag beställa kugghjul till att laga den också. När jag ändå gör den reparationen så åker färddatorn i, nästan oavsett hur långt jag kommit med den. Semestern är snart slut och då förutspår jag både mindre tid och energi till det här projektet. :)

Hur som helst... Jag fixade till ett "kretskort" att montera i lådan. Jag väntar på några komponenter som jag behöver, ett par kontakter, sladdar och några dioder. Jag monterade temporärt skärmen direkt på kortet, men den ska sitta med en sladd sen, så att den hamnar i hålet på lådan. Det blev betydligt mindre sladd-djungel på labbdäcket!

Att göra nu:
  • Fixa input för att detektera om tändningen är på. Idén är klar, ska bara byggas, borde vara enkelt. (Famous last words!)
  • Uppdatera lådan så att man kan sätta fast skärmen och kretskortet
  • När de sista komponenterna kommer ska de monteras
  • Bygga en adapterkabel så att min dator som är byggt för 96ans instrumenthus passar i min 93a. Kabeln är också det som gör det möjligt att ansluta datorn när den är monterad i lådan, något som inte går just nu. :)
Obligatorisk bild: De två sladdarna som inte kommer från färddator-kontakten är konstant 12V samt 12V från "tändning". Just nu med sjyssta LED-lampor som visar vilka kretsar som är aktiva.
2020-07-16 17.37.51.jpg
2020-07-16 17.37.51.jpg (1000.16 KiB) Visad 626 gånger
#1391035
Detektera tändningen är ju rätt enkelt, dra en kabel från något som bara har ström med tändningen på(t ex cigguttaget), fixa en voltage-divider så du inte bränner MCU'n, koppla in i MCU'n, och i koden kollar du bara om signalen är HIGH eller LOW.
Vill du att tändningen ska väcka MCU'n från djupsömn så kopplar du in "tändningskabeln" på en input som stödjer interrupts, och bara gör en attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(pin), function, LOW/CHANGE/RISING/FALLING); innan MCU'n går in i sömnläget, och detach'ar interrupten när MCU'n vaknar.

Tänk dock på att tändningen "bryts" till det mesta när du vrider till läge3(startmotor), så en rimlig delay mellan "tändning av" och ev. sömnläge bör programmeras in. Annars kommer ju MCU'n somna så fort du försöker starta bilen och kanske inte alltid vakna som den ska igen när du återgår till läge II på tändningen :P
#1391051
Bara lugn, jag har redan planerat :) I "färddatorsladden" från instrumenthuset finns bland annat en 8V-tråd som bara är till när tändningen är på, om jag förstått rätt. Tänkte använda den så blir det mindre sladd :)

Interrupten behövs inte. Min strömförsörjningskrets gör att den hoppar igång när tändningen slås till. Sen slås den inte av förrän datorn stänger av sig själv. Hela "MCU"n, 3V-konvertern och rubbet blir strömlöst när den stänger ner sig.
#1391933
Allt det här började för att trippmätaren stannade. Nu är semestern slut och jag behöver en fungerande mätare, så igår gjorde jag operationen och bytte ut det trasiga kugghjulet. Jag har inte fått chassit till min färddator utskrivet av grannen än, så den är inte monterad än. Däremot hade jag en klockmodul med yttertemperaturmätare liggande, så en liten upgradering från enbart klocka blev det. Jag är glad att jag hade själva temperatursensorn liggande också, det behövde man också montera. Gillar att allt är förberett, bara av med en blindplugg och på med sensorn.

Jag konstaterar (inte förvånande alls egentligen) att elektroniken i -93ans instrumenthus ser väldigt annorlunda ut, bland annat en kylfläns som sticker upp på toppen!

En fråga: min uppfattning är att -94ans instrumenthus skulle funka i en -93a, men jag är inte helt 100 på det. Någon som vet bättre? Hastighetssensorn är samma på båda modellerna åtminstone.
Jag vill fortfarande ha ett instrumenthus av kompatibel modell att laborera vidare med för att läsa resten av signalerna (bränsleförbrukning m.m.). Men prisskillnaden på ett instrumenthus för en -93a och en -94a är typ 2000kr..
#1392173
Ouch! Surt sa räven! Nåja, jag hittade ett för lite rimligare peng på bildelsbasen.
utskriften av chassit tar tid, grannens 3d-skrivare hade tydligen havererat och är under reparation. När jag får en stund över så fipplar jag med småjusteringar och förbättrar programmeringen. Klurar även på att slänga in en RTC-modul så att datorn kan ha koll på klockan också :-D Det är ju faktiskt en rätt viktig del.
#1392593
Då var det uppdateringsdags igen! Jag har fått en utskrift av chassit som var typ 98% OK. (Det är alltså min ritning, inte utskriften i sig som är problemet, skulle jag tro.) Jag provmonterade i mitt instrumenthus modell -96, se bilder nedan. Mitt -93-hus ligger och väntar på posten, hann tyvärr inte hämta ut det idag.

Jag tror att jag kommer att bygga en version 2 av min "färddator" innan den hamnar i bilen. Följande vill jag ändra på:
  • RTC-modul! Så att datorn kan visa klockan också. Har börjat fundera på hur mkt jag faktiskt tittar på klockan, och det är mer än man tror!
  • Byta kontakt till skärmanslutningen så att jag inte behöver misshandla sladden så för att få in den. Behöver alltså vara en "böjd" kontakt där pinnarna går i samma riktning som kretskortet.
  • Lägga till en vridknapp så att jag kan växla vilken info som visas på ett smidigt sätt. Typ så som det är på den "riktiga" färddatorn på en 850.
  • Antingen fixa riktiga knappar för hålen där klockinställningsknapparna satt på den gamla klockmodulen, eller åtminstone lägga till "dummys" i min modul så att hålen inte är öppna och släpper in damm.
  • Större skärm.
  • Förmodligen önskedröm, men att kunna läsa av bränsleförbrukningsdatan som går till original-färddatorn om man har en sådan. Det är något digitalt format jag inte avkodat ännu..
Men version 1 då? Först lite förklaringar och sedan bilder!
Först och främst så var passformen på chassit typ 98%. Den går inte in de sista 2mm. Kan gå att lösa med en massa sandpapper och en kniv också. Att ytan är ojämn är väntat, den går att putsa till med fint sandpapper, men jag lägger inte det jobbet på en prototyp som inte passar ordentligt.

Anslutningen mot instrumenthusets kontakt ser dum ut här, men på -93an så kommer sladden från klockmodulen och pluggas in i instrumenthuset. Det här är alltså en riktig fulkoppling :)

De två trådarna (röd & blå) är alltså där konstant 12V + 12V från tändning kommer in. Planerar att koppla in dem på matningen till radion.

Det ni ser på skärmen är inte anpassat för att vara läsbart i bilen ännu, utan bara info jag behövt under utvecklingen. Först hastigheten, sedan temperaturen, sedan IP-adressen den fått när den kopplat upp sig på mitt WiFi, och sedan visar den om tändningen är på eller av. Stänger man tändningen börjar den räkna ner 10 sekunder innan den bryter sin egen strömmatning. :)
2020-07-25 16.41.05.jpg
2020-07-25 16.41.05.jpg (444.17 KiB) Visad 506 gånger
2020-07-25 16.42.23.jpg
2020-07-25 16.42.23.jpg (567.17 KiB) Visad 506 gånger
2020-07-25 17.00.56.jpg
2020-07-25 17.00.56.jpg (912.61 KiB) Visad 506 gånger
2020-07-25 17.01.59.jpg
2020-07-25 17.01.59.jpg (404 KiB) Visad 506 gånger
2020-07-25 17.02.15.jpg
2020-07-25 17.02.15.jpg (853.67 KiB) Visad 506 gånger
#1392692
Wow, yikes, aldrig insett förut riktigt exakt hur liten den där skärmen är :D Du får nog allt skaffa ett par till och sätta på bredden :P
Någon baktanke med att ha den så långt åt vänster? Skulle annars se bättre ut att ha den i mitten.

Och ja, klocka måste du ju ha. Man tittar på den betydligt mer ofta än man inser själv. Tänk dock på att montera RTC-modulen på ett relativt lättåtkomligt ställe om du tänkt ha batteri till den. Modulerna med vanliga CR2032-batterier räcker i ungefär 1-1.5år, lite grisigt att behöva riva halva bilen bara för att byta batteriet :)
Visst skulle du kunna skippa batteriet och köra med konstantspänning till modulen, men dom drar ju ändå en del mA(min drar ca 10mA aktiv).

Om du vill ha "fasta" funktionsval så skulle du ju kunna adaptera orginalvredet för färddatorn. Det är väl... 6 lägen på den har jag för mig, + en knapp man kan utnyttja till annat. Annars går det säkerligen att meka dit en rotary encoder, så den ser helt orginal ut men ändå har oändlig inställning.
#1392769
EDIT: Det gick bra att mata med samma frekvensstyrda signal som tidigare för att visa hastighet på instrumenthuset för -93an. Så om någon mot förmodan skulle vilja ta ett hus som är äldre än -95 och stoppa i en nyare bil så går det bra :-D

Jag har ju fler skärmar, så en idé är just att sätta in flera, men det får vänta. :)
Idag fick jag mitt labb-instrumenthus modell -93. Det första som händer är att jag spenderar en timme på att felsöka när jag tror att det är trasigt. Varken SRS eller ABS-lamporna tänds. Efter mycket huvudkliande konstaterar jag att bilen som huset kommer från inte verkar haft SRS-system överhuvudtaget, där satt bara en blindplugg. Satte jag dit en lampa så lös det fint. ABS-lampan verkar styras helt från ABS-modulen, så ingen kontakt med ABS-systemet - inget ljus i lampan. På -96an tänds varningslampan även när den inte har kontakt med ABS-systemet. Utveckligen gick framåt även på 90-talet :)
Nästa bekymmer är att klockmodulen som följde med inte funkar som den ska. Visar sig att något meckat med den och böjt en pinne i kontakten. När jag skruvar isär skiten för att få rätt på den ser jag att trippmätarens sladd hänger löst också. Kugghjulen var hela, så kanske någon som bytt och sedan slarvat när de skruvat ihop det igen? Who knows? Nu funkar klock/temp-modulen åtminstone.

Nästa steg är att få lite data till hastighetsmätaren.. Nu har jag alltså en (+) och en (-)-sladd från instrumenthuset till hastighetssensorn som ska sitta på växellådan. Lyckas inte hitta något om vad den ska göra dock, om den ska ge ett motstånd eller introducera en frekvens. Om man felsöker den på en stillastående bil ska den ha ett motstånd mellan 1700-1940 Ohm, är det enda jag hittat. Provat att introducera lite olika motstånd utan effekt. Någon som sitter på sådan info?

Signalen ut från huset mot färddatorn ska vara samma som på -96an, det är jag inte orolig för. Men: jag har kommit på att jag vill kika på hur styrningen av trippmätaren ser ut. Med lite tur ger den mer exakt distansinformation än vad jag får av hastighetssignalen. Kan vara intressant, dels att kanske ersätta hela trippmätaren med skärm(ar), eller att åtminstone lyssna av signalen.

Jag labbade vidare igår kväll med 96-huset och kikade på att använda interrupts i ESPn för att räkna antalet pulser, men stöter på bekymmer. Ska testa mer, men felet KAN vara så här: Min ESP8266-modell (Wemos D1 Mini) drivs normalt via USB, dvs 5V. Den går att mata via 3V, som jag valt att göra, men jag börjar misstänka att vissa delar av dess hårdvara (det som krävs för interrupts bland annat) kräver att 5V-delen är igång. Jag valde 3V i början för att minska strömförbrukningen, men med min nuvarande lösning är det inga bekymmer om den drar lite mer medans den är igång, så en tanke är att byta till 5V-matning till nästa version också.
Senast redigerad av 1 pinky, redigerad totalt 0 gånger.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]