EDIT: Det gick bra att mata med samma frekvensstyrda signal som tidigare för att visa hastighet på instrumenthuset för -93an. Så om någon mot förmodan skulle vilja ta ett hus som är äldre än -95 och stoppa i en nyare bil så går det bra
Jag har ju fler skärmar, så en idé är just att sätta in flera, men det får vänta. :)
Idag fick jag mitt labb-instrumenthus modell -93. Det första som händer är att jag spenderar en timme på att felsöka när jag tror att det är trasigt. Varken SRS eller ABS-lamporna tänds. Efter mycket huvudkliande konstaterar jag att bilen som huset kommer från inte verkar haft SRS-system överhuvudtaget, där satt bara en blindplugg. Satte jag dit en lampa så lös det fint. ABS-lampan verkar styras helt från ABS-modulen, så ingen kontakt med ABS-systemet - inget ljus i lampan. På -96an tänds varningslampan även när den inte har kontakt med ABS-systemet. Utveckligen gick framåt även på 90-talet :)
Nästa bekymmer är att klockmodulen som följde med inte funkar som den ska. Visar sig att något meckat med den och böjt en pinne i kontakten. När jag skruvar isär skiten för att få rätt på den ser jag att trippmätarens sladd hänger löst också. Kugghjulen var hela, så kanske någon som bytt och sedan slarvat när de skruvat ihop det igen? Who knows? Nu funkar klock/temp-modulen åtminstone.
Nästa steg är att få lite data till hastighetsmätaren.. Nu har jag alltså en (+) och en (-)-sladd från instrumenthuset till hastighetssensorn som ska sitta på växellådan. Lyckas inte hitta något om vad den ska göra dock, om den ska ge ett motstånd eller introducera en frekvens. Om man felsöker den på en stillastående bil ska den ha ett motstånd mellan 1700-1940 Ohm, är det enda jag hittat. Provat att introducera lite olika motstånd utan effekt. Någon som sitter på sådan info?
Signalen ut från huset mot färddatorn ska vara samma som på -96an, det är jag inte orolig för. Men: jag har kommit på att jag vill kika på hur styrningen av trippmätaren ser ut. Med lite tur ger den mer exakt distansinformation än vad jag får av hastighetssignalen. Kan vara intressant, dels att kanske ersätta hela trippmätaren med skärm(ar), eller att åtminstone lyssna av signalen.
Jag labbade vidare igår kväll med 96-huset och kikade på att använda interrupts i ESPn för att räkna antalet pulser, men stöter på bekymmer. Ska testa mer, men felet KAN vara så här: Min ESP8266-modell (Wemos D1 Mini) drivs normalt via USB, dvs 5V. Den går att mata via 3V, som jag valt att göra, men jag börjar misstänka att vissa delar av dess hårdvara (det som krävs för interrupts bland annat) kräver att 5V-delen är igång. Jag valde 3V i början för att minska strömförbrukningen, men med min nuvarande lösning är det inga bekymmer om den drar lite mer medans den är igång, så en tanke är att byta till 5V-matning till nästa version också.