Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1386323
Hej!
Har försökt hitta lite information om huruvida det är möjligt att byta de yttre drivknutarna mellan respektive sida av bilen. Är detta möjligt? Finns lite information om det, men det är för lite för att jag ska våga mig på det utan att något går snett. Min första tanke är att det borde bli fel i vilken riktning knuten vrider och sen låser sig. Har någon gjort det? Att jag är intresserad är för att den yttre höger är relativt ny sen föregående ägare, skulle vara synd att skrota (behöver byta hela axeln då den inre gett sig). Tack på förhand!

Hälsningar Benjamin
#1386324
Svaret är JA.
Som reservdel finns bara "yttre knut"
Inget vänster/höger.

Komplett drivaxel i sig är däremot olika långa vänster mot höger, men yttre knuten kan bytas för sig och är identiska mellan sidorna.

Åt vilket håll den vrider/överför vridmoment spelar ingen roll alls.
Annars skulle man inte kunna backa, vet du...

Samma med hjullagret som också bara är "fram" eller "bak". Inget höger/vänster.

Så du kan spara din yttreknut att ha som reservdel, tex, och kan då monteras på vilken sida som helst.

Det finns två yttre knutar.
Med skruv i centrum, (under 1999 -)
eller
med mutter i centrum ( tom1999) . Dom är inte kompatibla.

Inre knuten skiljer mellan manuell och automatlåda, i alla fall under 2000talet.
#1386432
Det här kan vara till hjälp om du har de nyare knutarna med skruv
viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1385034
Min granne påstår att det finns folk som växlar plats på vänster och höger ytterknut för att förlänga livslängden, vet inte vilket bilmärke det handlade om.. Men visst, de slits säkert mest i "driv-riktningen" så det skulle kunna fungera. Nu kostar nya knutar inte så mycket på trodo.se så jag satsar nog på nya i stället :-)
Största problemet verkar vara att få ut splinen ur lagret, på en del bilar så är den limmad, på andra är det bara rost emellan. Ingetdera på min :-D
#1386741
Erik Å skrev:Min granne påstår att det finns folk som växlar plats på vänster och höger ytterknut för att förlänga livslängden,
Jag har gjort så ett antal gånger, både hela drivaxlar (bl.a Volvo 340/360) och knutar. Så det funkar fint. Brukar öppna damaskerna och fylla nytt fett (Molybden grafitfett) när dom ändå är "ute". Frugans Passat 1,8T - 04 har rullat 21000 mil nu utan problem (vet inte hur länge dom brukar hålla), skiftade vid 9000 mil när jag fick "ta ner" oljeråget för "invändig motortvätt" när motorn "kokksat igen" p.g.a slarv med oljebyte och Longlife olja när bilen var ny (förre ägaren)
#1387051
Ska tillägga att min mor köpte i mitten på - 90-talet en Mitsubishi Lancer - 90.en helt underbar bil som vandrade runt i familjen i många år efter mor slutade köra. Enda problemet var just drivaxlarna som jag bytte (begagnade) och vände flera gånger (för klena knutar?? Vet ej hur många mil den rullade under dom drygr 10 år vi hade den (efter mor som körde sparsamt i c:a 5 år). Dock blev det ett bakslag, jag vände dom (skiftade) när det började "skramla" i dom. Och när det började "skramla" igen så kunde knuten "låsa sig" med påföljd att det "högg till" i ratten. Inte bra, definitivt dags att byta då....

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]