Sida 1 av 1

850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 12:09
av Coaster
Jag har bytt turbo till 16t efter ras på min 15g, tvättat och sköljt intercooler och slangar. Gjort ren vevhusvent och tråg+sil. Bilen köptes med rasat aggregat så vet inte hur den gått före.

Nu har bilen varit igång en månad, åkt på glt 0.4kg.
3” från turbo med race-kat
Nya platinumstift
Nytt bränslefilter
Ny MAC magnetventil
Kl-racing chip

Vid gaspådrag 3-4-5 så laddar den över 1.5kg trots att jag provat skruva ut wg stången så wg-luckan står lite öppen.
Jag blir snart tokig, vad är felet? Ställer jag glt 0.4kg så laddar den säkert ännu mer. Har bara provat korta stunder.
Jag börjar misstänka min eftermarknads MV inte är kompatibel med programvaran...
Det är denna jag kör på.
https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... volvo.html

Vad tror ni? :-)

Re: 850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 13:51
av DayDreamer
Bara en gissning men jag hade råkat kopplat in magnetventilen fel på min bil å då skenade laddet iväg upp emot 1bar, hade nog kunnat skena högre men gasspjället gick in å ströp vid 1bar.

Re: 850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 15:37
av Coaster
Nej den är rätt kopplad, har kollat det måååånga gånger. Jag skulle behöva få tag på en orginalventil att prova med, men de växer ju inte på träd.

Eller så pyser den trycket för mycket, kanske man skulle svarva en restriktor och sätta på slangen mellan wg och mv, för jag vägrar åka med pysventil :-/

Re: 850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 19:28
av Marlboroman
Vart mäter du laddtrycket och med vad för mätare?

Funkar wastegateklockan? Löper armen till klaffen fritt? Hela slangar till och från wg / magnetventil?

Re: 850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 22:44
av Coaster
Mäter laddet på vakumträdet, med en oljefylld mätare från Ahlsells. Vakumklockan känns okej, alla slangar är bytta.

Kopplade ur mv idag på väg hem från jobbet, testade att dra från 3000-5700rpm. 0.4 i tryck vid 3500 och sedan ökar det i takt med varvet. Vid växling cirka 0.7kg. Då har jag alltså ställt ner stången så wg luckan precis stänger alltså 0 förspänning... Jag tog endast avgashuset från min gamla 15g. Wg-klocka, kompressordel och själva turbinen är från 16t för att få raka avgashuset. Är det så jävligt att det är skillnad på wg-klockorna?

Re: 850 T5 skenladd

Postat: ons 17 jun 2020, 22:57
av Marlboroman
Rakt och vinklat avgashus har såvitt jag kommer ihåg olika wg's. Dels så borde det sitta en liiiiiite hårdare på ett 16T men sen skiljer väl formen på armen om jag inte missminner mig. så har du klockan från 15G'n kvar så prova att flytta över den.