Sida 1 av 1

topplockspackning 855 t5r

Postat: sön 18 mar 2007, 22:08
av gunnar_hoj
jag har en 855 t5r som luktar bränd olja, då det hamnar lite olja på grenröret. Jag her bytt ventilkåpspackning, kollat packboxar till kammar, alla anslutningar kring turbon är kollade, vevhusventen verkar ok. Det ser ut som om det är fuktigt i skarvern till topplockspackningen precis under grenröret, men jag tycker att motorn inte skulle fungera så bra om det var topplocks packningen som läcker, motorn laddar på som vanligt utan att tappa tryck, jag vet ej vad jag ska göra, är det någon som har nån ideé ?? det är ju inte gratis att byta packning( specielt om det är något annat)

Postat: mån 19 mar 2007, 18:13
av Frigge
Om topplockspackningen är gången brukar man kunna mäta det i expansinskärlet med en spec mätare. Inte alls säkert du märker på gången att toppackningen är dålig

Re: topplockspackning 855 t5r

Postat: fre 23 mar 2007, 19:03
av *pettson*
gunnar_hoj skrev:jag har en 855 t5r som luktar bränd olja, då det hamnar lite olja på grenröret. Jag her bytt ventilkåpspackning, kollat packboxar till kammar, alla anslutningar kring turbon är kollade, vevhusventen verkar ok. Det ser ut som om det är fuktigt i skarvern till topplockspackningen precis under grenröret, men jag tycker att motorn inte skulle fungera så bra om det var topplocks packningen som läcker, motorn laddar på som vanligt utan att tappa tryck, jag vet ej vad jag ska göra, är det någon som har nån ideé ?? det är ju inte gratis att byta packning( specielt om det är något annat)
Om det hamnar olja på grenröret kan det tänkas att det är två saker.
Antingen är packningen till oljelocket för hård och tätar inte. Det i sin tur drägglar ut under kåpan och den i sin tur har en avrinning så tursamt ned mot grenröret.
Kontrollerat baksidan av motorn? Oljereturen på turbon brukar vara otät och sprutar lite dimma uppåt.. på grenröret. Åtgärdas genom att montera TVÅ tätningsringar istället för EN.