Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1385149
Hej!

Jag har gjort ett kompressionstest på min Volvo 850 då jag funderar på att rusta upp den men ville först se att motorn har liv kvar att tugga på.

Lite info om bilen;
Modell : 2.5SE (10v)
Gått mil: ca. 39100mil
Årsmodell: - 95
Motor: B5252S

Värt att notera är att jag upplever INGA problem med bilen. Den går klockrent och är mycket trevlig att köra med :-D. Den drar lite extra olja men jag är säker på att vevhusventilationen behöver rengöras då det aldrig har gjorts. Den drar ingen extra kylvätska och jag ser inget vatten i oljan när jag kollar oljestickan så tror inte att topplocket är dåligt.

Nu till resultatet av kompressionstestet. Jag gjorde två stycken tester. Ett där jag körde torrt (ingen olja) och ett där jag körde med olja.

Test1 (lätt motorn gå 8slag)
Cylinder 1: 15kg/cm2
Cylinder 2: 9kg/cm2
Cylinder 3: 7kg/cm2
Cylinder 4: 14kg/cm2
Cylinder 5: 13kg/cm2

Jag gjorde även ett test på cylinder 2 och 3 där jag lät motorn gå 12slag då fick jag följande resultat:
Cylinder 2: 12kg/cm2
Cylinder 3: 12.6kg/cm2
---
Test 2 (med olja), 8slag (gjorde endast test på de två cylindrarna som gav sämre resultat):
Cylinder 2: 13kg/cm2
Cylinder 3: 14.6kg/cm2

Vad tycker ni som har mer erfarenhet om dessa bilar, är resultatet bra? Läste mig till att kompressionen ska ligga på 13-15bar för ovan motor, dock är ju bilen bra gammal och gått långt så det känns ju som att ovan resultat borde vara ändå helt okej? Det enda jag reagerade på var att cylinder 2 och 3 krävde lite fler slag för att komma upp i liknande tryck som de andra och att de även vid oljefyllning ökade trycket lite till. Men vet inte om det är jag som kanske hetsat lite..

Kom gärna med åsikter och förslag!

Edit. Lyckades hitta hur man får fram hur långt bilen har gått om mätaren stannat; så uppdaterade det.
Senast redigerad av 2 Croes, redigerad totalt 0 gång.
#1385205
Jag har inte haft möjlighet att se över exakt oljeförbrukning då trippmätaren inte funkar (lärde mig idag att man via diagnostikstickan kan få fram körda km).

Bytte oljan i slutet av mars och det har gått åt 1/4. Bilen är körd kanske 1000-1500km sen bytet.

Alla stiften såg bra ut tycker jag. Slänger med bild (stiften ligger i ordningen cylinder1, cylinder2, cylinder3, cylinder4,cylinder5)
Bilagor
IMG_20200612_220222.jpg
IMG_20200612_220222.jpg (605.63 KiB) Visad 1944 gånger
#1385280
Som det ser ut på tändstiften har cyl 2-3 gått rätt margert.

Det kan bero på hundratals olika anledningar, allt ifrån "motorn kommer rasa imorgon"-fel till "typ inget att bry sig i"-fel.

Min spontana gissning är dock att kolvringarna är tämligen slut på cyl 2-3, eftersom kompet var så pass lågt innan du tillsatte extra olja.
Hurvida det är något att oroa sig över är tämligen omöjligt att svara på utan att öppna motorn och inspektera cylinderloppen osv.

Det jag skulle göra är att se till att allt runomkring motorn(vevhusvent, tänddelar osv) är i toppskick, och göra en mental notis på att motorn är i slitet skick och KAN tacka för sig inom snar framtid(även om det är lite åt det långsökta hållet).
Att göra lite tätare oljebyten skulle heller inte skada. Speciellt inte om vi antar att kolvringarna är slitna, då bränsle kommer leta sig ner i oljan i större grad än normalt.


Jag blev dock nyfiken på en sak... Du nämnde "att man via diagnostikstickan kan få fram körda km"...? Det har jag aldrig hört förut. Däremot kan man få fram antal timmar motorn har varit igång, vilket inte riktigt är samma sak.
Det var, mig veterligen, först på motronic4.4(850 GLT96-97, x70 20V 97-98) som man kunde läsa ut mätarställningen via OBDII-uttaget(dock är det värdet inte helt korrekt, det är en typ av kalkyl genom antalet motortimmar).
Har du någon källa på ditt påstående? Skulle vara intresssant att se om det stämmer :)
#1385381
@Lucif3r,
Ja, jag reagerade också på att kompet var lågt på cyl2 och cyl3. Men det kom ju upp i nära tryck när jag körde fler varv. Vad säger det om skicket? Tänker så att man kan bättre förstå hur man ska tolka resultaten om man gör ett sådant test i framtiden :)
Nu när du säger det med stiften så är det ju lite skillnad på cyl2 och cyl3s stift kontra de andra cylindrarna. Man lär sig något nytt varje dag :-D

Men om jag i så fall tar och byter allt kring vevhuset och gör den rengöring man ska göra och säg gör oljebyte var 6-8månad så borde motorn tugga på ett tag till? Är som sagt tanken att återställa bilen i sin helhet och vore ju tråkigt om motorn rasar om 1år :(

Vad är ditt tips Lucif3r, renovera motorn snarast eller försöka hitta en begagnad och byta innan det rasar? Kanske bättre att försöka hitta tiden för det än att vara ute på vägen och ha en motor som rasar, det känns ju jobbigt att ha det i åtanke hela tiden.. Man vill ju gärna njuta av körningen också!

Sen kring hur jag tog fram avståndet bilen kört på diagnostikstickan. Hittade tipset via youtube och även en sida på nätet:
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9K-1WChRr9k&t (han har bra koll på mycket kring volvo 850)
Sida på nätet: https://blog.fcpeuro.com/how-to-read-ac ... volvo-850 (Tycker de här har bra koll på mycket kring Volvo så är en bra källa i min mening)

Hur brukar man mäta tiden som motorn tuggat? Om du vet det på rak arm.
#1385392
Jag hade som sagt fixat allt runtomkring motorn och gjort lite tätare oljebyten. Sen ta komp prov med jämna mellanrum för att se om något ändrar på sig. Jag tror inte motorn kommer rasa på ett sånt sätt att du blir stående efter vägen. Om det blir något ras öht. så blir det troligtvis så att cyl 2 eller 3 helt tappar kompet och släpar efter, dvs den kommer bara gå på 4 cylindrar. Knappast roligt eller optimalt, men fullt dugligt för att ta sig hem.
Men rent spontant tror jag faktiskt inte det är något att oroa sig för så mycket. Kompressionen var ju bara kass när bilen hade stått ett tag(antar jag), men kom rätt snabbt tillbaka.
Du skulle ju kunna göra ett leakdown test eller liknande, det bör visa om det är något som läcker ovanligt mycket.

Hur hade bilen körts innan det testet förresten? Ordentligt varm innan den stängdes av, eller hade den bara varit igång någon enstaka minut? Det är inte ovanligt på dessa vagnar att kompet springer och gömmer sig om man bara startar bilen och typ direkt stänger av den. Ju mer sliten motorn är desto högre är risken att det inträffar. En kombination av designmiss och slitage-symtpom. Det som händer är att bränslet spolar bort oljefilmen på cylinderväggarna, och stänger man av bilen för fort hinner denna oljefilm inte tillbaka, med tappad kompression som resultat.


Intressant det där med mätarutläsningen, hade jag ingen aning om :)

På Motronic4.4 så håller styrboxen koll på tiden motorn har varit igång, och den infon är tillgänglig via OBDII-uttaget med rätt mjukvara.
Om Fenix och Motronic4.3 har samma funktion inbyggd vet jag dock inte.
#1385420
@Lucif3r,
Tack för tipsen! Då byter jag det som behöver bytas runtomkring. Tänddelar etc. är bytt för två år sedan så det är nya grejer. Ska dubbelkolla så att jag kör på nya tändkablar på alla cylindrar då jag har ett svagt minne av att någon tändkabel var original (var en lång felsökning för 2år sen som till slut löste sig så vågade inte röra det mer då :-P)

Men bra och veta att det inte total-rasar, så händer något kan man i alla fall komma hem :)

När jag gjorde kompressionstestet hade jag kört bilen ordentligt (varierande stads- + landsväg) i 30min så den var i arbetstemperatur och bra varm. Testerna var gjorda direkt efter varandra under samma kväll. Kanske ska prova mig på ett leakdown test, men det får jag i så fall läsa på lite om hur man gör.

Som sagt hade bilen körts ordentligt varierande stadsväg + landsväg i 30min innan så den var bra varm. Sen hinner den väl kylas ner lite iom. att det tar en liten stund att få bort allt innan man kommer till tändstiften. Sen trippelkollade jag så att jag inte råkade ha igång något insprut eller tändning innan själva kompressionstestet; så det hann nog kylas ner lite.

Får nog byta allt kring vevhusventilationen och göra ett test igen och se hur det ser ut efter det.

Det är riktigt grymt att kunna göra mätarutläsningen när själva mätarhuset inte funkar :-D
Ahh okej, det är den nyare OBDn som man ser det på. Får googla lite, kanske lyckas hitta det med :-D
#1385484
Tändstiften ser inte ut att ha några beläggningar från olja som letar sig in i förbränningsutrymmet i alla fall. Kan det vara så att du hade något litet läckage mellan mätinstrumentet och tändstifthålet på cylinder 2 och 3? Hade du gasspjället helt öppet när du gjorde testet?

Jag gjorde ett kompressionsprov på min B5254T -99 43k mil, 9:1 i komp, för ca två år sedan. Då gick oljenivån från max -> min på stickan på ca 200 mil:
Cylinder 1: 14.5 bar
Cylinder 2: 14.5 bar
Cylinder 3: 15.0 bar
Cylinder 4: 14.5 bar
Cylinder 5: 14.0 bar

Motorn går fortfarande utmärkt och nu kommer jag ca 300 mil mellan max -> min.
#1385605
@SubMarine,
När jag skruvade i mätinstrumentet så skruvade jag i så hårt det gick göra för hand (kontakt på slang och sen skruvade på slangen). Men det är inte helt omöjligt att det inte skruvats i tillräckligt hårt. Var ju första gången man gjorde det hät så var lite nervöst :-P
Gasspjället var helt öppet (alltså gasen i botten) när jag gjorde testerna.

Fick grejerna från Volvo idag för vevhuset så tänkte försöka göra byte av oljefällan, slangar, packningar etc. under helgen och göra ett nytt kompressionstest efter det. Ska försöka komma ihåg att skriva här efter att jag gjort det.
#1387162
Tar lite tid det här då jag fått fel grejer och vissa grejer tar lite tid att beställa från volvo. Men en update kommer så fort jag har allt inkopplad och sen testkört bilen samt ett nytt kompressionstest!'

Det är bra sketet och gojjsigt så det var verkligen dags att byta slangar och rengöra lite

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]