- sön 14 jun 2020, 11:39
#1385149
Hej!
Jag har gjort ett kompressionstest på min Volvo 850 då jag funderar på att rusta upp den men ville först se att motorn har liv kvar att tugga på.
Lite info om bilen;
Modell : 2.5SE (10v)
Gått mil: ca. 39100mil
Årsmodell: - 95
Motor: B5252S
Värt att notera är att jag upplever INGA problem med bilen. Den går klockrent och är mycket trevlig att köra med . Den drar lite extra olja men jag är säker på att vevhusventilationen behöver rengöras då det aldrig har gjorts. Den drar ingen extra kylvätska och jag ser inget vatten i oljan när jag kollar oljestickan så tror inte att topplocket är dåligt.
Nu till resultatet av kompressionstestet. Jag gjorde två stycken tester. Ett där jag körde torrt (ingen olja) och ett där jag körde med olja.
Test1 (lätt motorn gå 8slag)
Cylinder 1: 15kg/cm2
Cylinder 2: 9kg/cm2
Cylinder 3: 7kg/cm2
Cylinder 4: 14kg/cm2
Cylinder 5: 13kg/cm2
Jag gjorde även ett test på cylinder 2 och 3 där jag lät motorn gå 12slag då fick jag följande resultat:
Cylinder 2: 12kg/cm2
Cylinder 3: 12.6kg/cm2
---
Test 2 (med olja), 8slag (gjorde endast test på de två cylindrarna som gav sämre resultat):
Cylinder 2: 13kg/cm2
Cylinder 3: 14.6kg/cm2
Vad tycker ni som har mer erfarenhet om dessa bilar, är resultatet bra? Läste mig till att kompressionen ska ligga på 13-15bar för ovan motor, dock är ju bilen bra gammal och gått långt så det känns ju som att ovan resultat borde vara ändå helt okej? Det enda jag reagerade på var att cylinder 2 och 3 krävde lite fler slag för att komma upp i liknande tryck som de andra och att de även vid oljefyllning ökade trycket lite till. Men vet inte om det är jag som kanske hetsat lite..
Kom gärna med åsikter och förslag!
Edit. Lyckades hitta hur man får fram hur långt bilen har gått om mätaren stannat; så uppdaterade det.
Jag har gjort ett kompressionstest på min Volvo 850 då jag funderar på att rusta upp den men ville först se att motorn har liv kvar att tugga på.
Lite info om bilen;
Modell : 2.5SE (10v)
Gått mil: ca. 39100mil
Årsmodell: - 95
Motor: B5252S
Värt att notera är att jag upplever INGA problem med bilen. Den går klockrent och är mycket trevlig att köra med . Den drar lite extra olja men jag är säker på att vevhusventilationen behöver rengöras då det aldrig har gjorts. Den drar ingen extra kylvätska och jag ser inget vatten i oljan när jag kollar oljestickan så tror inte att topplocket är dåligt.
Nu till resultatet av kompressionstestet. Jag gjorde två stycken tester. Ett där jag körde torrt (ingen olja) och ett där jag körde med olja.
Test1 (lätt motorn gå 8slag)
Cylinder 1: 15kg/cm2
Cylinder 2: 9kg/cm2
Cylinder 3: 7kg/cm2
Cylinder 4: 14kg/cm2
Cylinder 5: 13kg/cm2
Jag gjorde även ett test på cylinder 2 och 3 där jag lät motorn gå 12slag då fick jag följande resultat:
Cylinder 2: 12kg/cm2
Cylinder 3: 12.6kg/cm2
---
Test 2 (med olja), 8slag (gjorde endast test på de två cylindrarna som gav sämre resultat):
Cylinder 2: 13kg/cm2
Cylinder 3: 14.6kg/cm2
Vad tycker ni som har mer erfarenhet om dessa bilar, är resultatet bra? Läste mig till att kompressionen ska ligga på 13-15bar för ovan motor, dock är ju bilen bra gammal och gått långt så det känns ju som att ovan resultat borde vara ändå helt okej? Det enda jag reagerade på var att cylinder 2 och 3 krävde lite fler slag för att komma upp i liknande tryck som de andra och att de även vid oljefyllning ökade trycket lite till. Men vet inte om det är jag som kanske hetsat lite..
Kom gärna med åsikter och förslag!
Edit. Lyckades hitta hur man får fram hur långt bilen har gått om mätaren stannat; så uppdaterade det.
Senast redigerad av 2 Croes, redigerad totalt 0 gång.
Volvo 850 -95