Busenkelt att lossa ytterknut från drivaxel
Postat: fre 12 jun 2020, 15:53
Argh.. Varför berättar ingen sånt här.
Skulle äntligen byta vänster ytterknut men jag får inte loss drivaxeln ur lådan. Vill inte ta i hur mycket som helst med kofoten, lagren i lådan är inte gjorda för att ta upp tonvis med axiallast.
Okej, jag får byta knuten med drivaxeln på plats men hur knackar man loss knuten från axel när man har noll manöverutrymme? Började fundera på skruvhålet som ju faktiskt är genomgående, skulle man inte kunna trycka ut axeln med skruven? Spline-axelhålet från insidan är väl genomgående i knutens inre del..
Så jag kapade huvudet på en M8 skruv (den blev ca 27mm lång), petade in den i hålet och skruvade i ordinarie skruv. Några drag med spärrskaftet, behövde inte ens ta i, och knuten var separerad från axeln!!!
Tänk så mycket möda jag har slösat bort på meningslöst hamrande
Funkar förstås bara på knutar som har skruv, inte på de äldre som har mutter på axeländen..
Edit: uppenbarligen har inte alla knutar genomgående hål, saknas sådant så går detta trick förstås icke!
Har för övrigt en V70 mk 1 -00
Skulle äntligen byta vänster ytterknut men jag får inte loss drivaxeln ur lådan. Vill inte ta i hur mycket som helst med kofoten, lagren i lådan är inte gjorda för att ta upp tonvis med axiallast.
Okej, jag får byta knuten med drivaxeln på plats men hur knackar man loss knuten från axel när man har noll manöverutrymme? Började fundera på skruvhålet som ju faktiskt är genomgående, skulle man inte kunna trycka ut axeln med skruven? Spline-axelhålet från insidan är väl genomgående i knutens inre del..
Så jag kapade huvudet på en M8 skruv (den blev ca 27mm lång), petade in den i hålet och skruvade i ordinarie skruv. Några drag med spärrskaftet, behövde inte ens ta i, och knuten var separerad från axeln!!!
Tänk så mycket möda jag har slösat bort på meningslöst hamrande

Funkar förstås bara på knutar som har skruv, inte på de äldre som har mutter på axeländen..
Edit: uppenbarligen har inte alla knutar genomgående hål, saknas sådant så går detta trick förstås icke!
Har för övrigt en V70 mk 1 -00