Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollesvolvo
#1384175
Tjena, detta är mitt första inlägg här och vet inte om det är rätt plats men jag kör ändå.

Nämligen så att jag köpte nyligen en s70-t5 -99 billigt då den inte startade och hade några felkoder. Sen dess har jag bytt startmotor och andra saker på bilen. Bilen trycker på rejält har jag märkt, det verkar som om den är BSR optimerad och har en fräsch prestanda intercooler. Problemet är att jag fick nyligen nedslag på besiktningen då den har för hög prestanda (ändrad motor). De vill att jag reggbesiktar den eller återställer. Jag vill i första hand försöka strypa den på något sent så att den går igenom bessen, alltså sänka effekten. Har pratat med BSR och de säger att det inte finns nåt chip att bara "ta bort". Har hört något om nån säkring man kan ta ut eller nåt men är inte säker på vad jag ska göra. Vill helst inte reggbesikta den då jag tänkt sälja vidare den.

Uppskattar all hjälp

Olle
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1384180
En 99a programmeras via OBDII uttaget, du lär få tag på orginalprogramvaran och programmera in... Det tycker jag BSR bör kunna göra.
Det finns inget chip du kan ta bort.

Men... Bara byta programvaran lär inte hjälpa mot besiktningen. För det första har dom inget sätt att kontrollera mjukvaran. Det enda dom har möjlighet att kontrollera är hårdvaran, dvs turbon, slangar, intercooler osv...
Så det är det du måste åtgärda, mjukvaran kan du spela dum över. Koppla ur ev. laddtrycksmätare också, så kan dom inte påstå att den laddar för mycket(eftersom dom inte kan kolla det för övrigt).
av SubMarine
#1384241
Hur kollade de prestandan vid besiktningen? Antar att de inte körde på rullande landsväg utan bara såg saker i motorrummet som Lucif3r påpekat. Just öppen dumpventil verkar vara poppis att slå ner på har jag för mig. Du borde kunna släppa på förspänningen på staget från wategate-tryckklockan för att minska laddtrycket. Kör du så en längre tid kommer du dock få felkod på för lågt laddtryck om nu inte dessa felkoder tagits bort i mjukvaran som du har just nu.
av Leopold
#1384269
Det är en intressant fråga vad de baserade besiktningsutlåtandet på. Som Lucif3r säger, ev förändringar i mjukvara syns inte i standardtesterna på besiktningen såvitt jag förstått och även efter egna erfarenheter av att besiktiga med dylik mjukvara (BSR) aktiverad. Avgasvärden är minst lika bra som med original mjukvara så det finns inget att gå på där, inte i mitt fall iaf.

Att bilen kan upplevas som ovanligt pigg och att basera utlåtandet på detta känns litet verklighetsfrämmande, tror inte detta är fallet.

Grövre intercooler, race-katalysator och grövre downpipe, turbo, andra spridare eventuellt: detta är mera uppenbart och en nitisk besikningsperson kanske till och med kan slå ner på ett vanligt sportavgassystem i synnerhet om det låter för jäkligt. Ärligt talat så har jag ingen aning om vad som brukar kunna passera mer än att modifierad mjukvara verkar kunna göra det utan bekymmer.

Det låter som en ganska jobbig operation om du ska byta tillbaks all hårdvara till original så det kanske finns en gyllene medelväg som är "bra nog" för att tillfredsställa besiktningen? Det borde finnas ganska många erfarenheter av liknande bland forumets medlemmar, vad som kan gå an och inte.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1384277
Det vore intressant med en bild på hur det ser ut under huven :-D
Jag har steg 3 på min 2,5T -99 samt 40 mm intercooler och överliggande tryckrörs satts.
De har aldrig nämn något om en ev effekt ökning.
Men jag har ej öppetfiler/dump mm som sticker i ögonen på bes mannen. Har även satt tillbaka värmeplåten över turbon så man inte direkt ser att det sitter 3" downpipe
av SubMarine
#1384284
Nexus skrev:Har även satt tillbaka värmeplåten över turbon så man inte direkt ser att det sitter 3" downpipe
Hehe men han ser väl downpipen när han kikar under bilen? :) Kör du med 100-cells eller 200-cells katt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1384367
Leopold skrev:Att bilen kan upplevas som ovanligt pigg och att basera utlåtandet på detta känns litet verklighetsfrämmande
Det har faktiskt hänt mig en gång, med min gamla 945a. En 100% orginal B230FB. Oförskämt välputsad under huven, välservad osv.. Men 100% orginal.
Den bes. mannen gav sig fasen på att den var trimmad, dels för att den var så välputsad(resonemanget var typ att ingen putsar en orginal motor...), och dels för att den gick bättre än det slutkörda sunket brevid(en 940 93-94 med FD-motorn, dvs en bil med SVAGARE motor än FB'n) :-D

Fick kalla på chefen för utlåtning innan bes.mannen gav sig. Chefen kollade typ i 2sek innan han konstaterade att motorn var orginal :P
Den besiktningen kommer jag nog aldrig glömma :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384395
"Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor,"

Deet är väl det du har att hålla dig inom när du moddat motorn vad gäller effeketn.

Sen ska den ju klara avgastestet också.
av Ollesvolvo
#1384416
SubMarine skrev: tis 09 jun 2020, 17:18 Hur kollade de prestandan vid besiktningen? Antar att de inte körde på rullande landsväg utan bara såg saker i motorrummet som Lucif3r påpekat. Just öppen dumpventil verkar vara poppis att slå ner på har jag för mig. Du borde kunna släppa på förspänningen på staget från wategate-tryckklockan för att minska laddtrycket. Kör du så en längre tid kommer du dock få felkod på för lågt laddtryck om nu inte dessa felkoder tagits bort i mjukvaran som du har just nu.
De hade egentligen inga bevis på att den var för snabb. Bara ”kändes” som det. Det pekade inte på något och sa att detta är ändrat. Känns som jag kan gå tillbaka och säga att det är fixat. Intercooler rören är det enda som ser snabbt ut. Det kan man ju säga att det är fo show
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]