Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383758
Jag har en S70 -98, med 170hk-motorn och 19700 mil på mätaren.

Aldrig några problem att starta när den är kall. Hoppar igång utan knussel och går kanon även när den stått en hel vecka. Men om jag har kört en sträcka så bilen blir riktigt varm, ställer bilen i kanske 15-60 minuter och sen ska starta igen när bilen fortfarande är lite halvvarm, så har jag ett problem!

Bilen hoppar igång direkt och varvtalet glider upp strax över 1000 varv, för att omedelbart dippa ner till kanske 200-300 varv. Som att den håller på att få motorstopp. Om jag gasar på omedelbart efter att jag startat håller sig bilen igång - jag kan alltså rädda 'motorstoppet' genom att själv möta med gas när varvtalet dippar.

Detta problem uppstår aldrig vid kallstart och bilen går kanon i övrigt. När jag kör iväg efter att detta fel uppstått går bilen utmärkt och ingen motorlampa eller liknande lyser. Spontana tankar jag får efter att ha googlat lite: dags att byta bränslefilter? Tändstift? Tomgångsventil (dock är tomgången superstabil när bilen väl är igång)? Har läst att det kan ha nåt med nyckeln/tändningslåset att göra, men det känns väl snarare som nåt med insprutningen, att motorn får för mycket/lite bensin?

Enormt tacksam för all hjälp!
#1384021
Update: nyckeln var boven i dramat, förmodligen chippet som var dåligt så startspärren gick in. Bytte till andranyckeln och nu startar den problemfritt 👍

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]