Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382121
Som titeln lyder så har jag efter ett hjul- och däckbyte fått leva med att vid högre hastigheter (60+ km/h) skakar antingen ratten eller "chassit". Det är svårt att förklara. Skakningarna kommer och går på måfå känns det som, men försvinner nästan helt vid gaspådrag. Det märks inte heller alls vid lägre hastigheter.

Jag bytte från en uppsättning 16" orginal-fälgar med 195mm breda däck till 17" R-fälgar med 215mm bredd. Med de gamla hjulen rullade allt som det skulle, jämnt och fint. Ska även tillägga att de nya fälgarna är balanserade och ombalanserade efter jag åkte tillbaks till verkstaden som gjorde jobbet.

Det gjordes en kontrollbesiktning av bilen i början av Maj där jag endast fick anmärkningar på diverse lyktor och dioder samt bromsbelägg vä. fram och där besiktningsmannen sa att bilen såg mycket bra ut undertill.

Kan det vara drivaxlar? Hjullager? Drivknutar?

Jag är ingen expert på bilar och mekar inte själv. Därför är jag lite vilse.
Tacksam för svar
#1382130
Kan vara fälgarna eller däcken som ovala. Min kollega köpte nya däck som hoppade som en skadskjuten kråka. Jag undrar hur verkstaden som la om däcken kunde missa det?? Kollar man aldrig kast utan bara slår dit vikter och ut med skiten? Det räcker ju kolla på hjulen i ballanserigs maskin så ser man om däck eller fälg är ovala..

Eftersom du sa det fungerar med de andra hjulen så testa skifta tillbaka. Försvinner problemet är det direkt relaterat till däck/fälg
#1382132
Väldigt märkligt isåfall, fälgarna såg väldigt bra ut i balanseringsmaskinen, jag var med och kollade andra gången dom balanserades, inget ruggande eller hoppande. Även att det stundtals känns helt normalt när man kör.
I nedförsbackar när man släpper på gasen, eller svänger svagt åt ena hållet (läs "en lång sväng") är det som värst.
#1382149
Åk till en däckverkstad som har Road Force balanseringsmaskin, de hittar skevheter i däcken som inte märks i en "vanlig" balanseringsmaskin
Sen är det superviktigt att fälgarna centrerar exakt på hjulnavets tapp utan glapp. Jag satt precis och räknade på det, skulle fälgens centrum vara förskjuten blott 0.1mm jämfört med navet pga glapp så motsvarar det 7 gram blyvikt ute på fälgkanten :-o
#1382222
Varför fick jobbet göras om en gång om verkstaden gör det riktigt? Killen gör kanske rätt men hans utrustning är inte tipp topp. Men jag hade börjat med byta till dina hjul du körde med innan. Du har kännt på hjulbultarna så de inte är lösa? Naven är rena på bil och på fälg?

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]