Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1382261
Fortfarande avgasläckage då reglerar den tills det ser bra ut på sensorerna. Annars bränsleregleringen någonstans , tjuvluft spridare med felaktig sprutbild etc....
Kan ju ha varit en katalysator med skitkvalitet också. Inte jättedyrt eller svårt att byta iaf. Sitter väl en sensor bakom katten inte den som är trasig bara? Temperatur mät före och på/efter katalysatorn.
av frippe64
#1382268
laflaf9704 skrev: tor 28 maj 2020, 10:56 Det har lugnat mig med dina uppmuntrande ord, Lucif3r!
Jag ska skaffa kabeln och testa lite själv. Då får jag ju lära mig lite också. Angående avgasvärdena gäller detta:
Besiktning i sept 2016: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,01
Katten byttes i juni 2017
Besiktning i sept 2017: CO tomgång = 0, 01, CO 2500 = 0,02, Lambda = 1,01
Besiktning i sept 2018: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,00
Besiktning i sept 2019: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,01
Ingen skillnad före och efter, således. Dessutom bra värden väl?
Än en gång - tack för svaren. De har hjälpt mig framåt.
Ingenting där tyder på katalysatorfel. Varför byttes den?
Kan kanske vara värt att göra ny avgasmätning nu, för att vara säker.
av MickeM
#1382316
Det är ju inget avgastest som dömer ut katten. Det är bilen själv medelst felkoder.

Radera felkoden och kör tycker jag.
Få se om/när den återkommer.

En 1997 går nog tom genom bilprovningen med lamdasymbolen lysande. Så länge avgasvärderna är ok.
Det är väl först 2001 som det är "kört" med det.
ANNARS går ju att radera koden strax innan besiktning... hhrrm...
av Polaris
#1384921
på dom här gamla så säger jag skriv ner koder och radera och kör igen tills det händer igen.. att reparera på första bästa kod och byta den delen som koden är lagrad på behöver inte nödvändigtvis betyda att den är korrekt. kan ju vara trasig sond som gör att bilen tror att avgasvädet är fel mät avgasvärden på den igen och se om det faktiskt är dåliga avgasvärden. om det är det så säkerställ att sonder är hela och visar rätt värden. tråkigt att byta saker i onödan. Visst förstår att vissa verkstäder inte vill felsöka utan bara slänga på 2 nya sonder och ny kat men känns inte så seriöst. Felkoderna på dom här gamla är inte alltid korrekta utan då och då så är koden på ett följdfel av det verkliga felet.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]