Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av laflaf9704
#1381307
Hej!
Jag har en V70, 1997, GLT, 32000 mil.
Bakgrund - För tre år sedan byttes katten samt både den främre och den bakre lambdasonden. Alla tre var fabriksnya.
Nu, tre år och 3500 mil senare lyser motorlampan. Felkod: nedsatt effektivitet hos katalysatorn, eller liknande säger verkstaden.
För tre veckor sedan byttes kylaren av en verkstad.
Vad säger ni som kan såna här saker - kan något ha hänt vid kylarbytet som orsakat skada på katten? Eller har jag bara haft otur som köpte ett måndagsexemplar?
Någon som kan hjälpa till som kan leda mig vidare?
Lasse
av MickeM
#1381345
Vad sattes dit för katalysator och för slags lamdasonder?
Ny, beg, pirat, universell, osv...

Kör du bara kortkörningar?
Om ja, är felet där.
av laflaf9704
#1381477
Helt ny kat av fabrikat Walker. Fabrikat på de två lambdasonderna vet jag inte.
Sonderna var fabriksnya.
Bilen rullar mycket, ca 70 mil per vecka.
Tack för ditt svar, förresten!
av KalleJ
#1381478
Avgasläckage och fet blandning. Eller något allvarligare fel. Kan man se long time fuel trim på en 97:a ?
av laflaf9704
#1381514
Tack!
Jag är inte kunnig nog för att svara på din fråga. Hur som helst låter det allvarligt.
Kan något ha hänt då kylaren byttes för en månad sedan??
av MickeM
#1381530
laflaf9704 skrev: sön 24 maj 2020, 10:40 Tack!
Jag är inte kunnig nog för att svara på din fråga. Hur som helst låter det allvarligt.
Kan något ha hänt då kylaren byttes för en månad sedan??
Kylarbytet påverkar inte.
Möjligen indirekt om man tex bommat slangen till MAPsensorn som sitter ovanpå kylaren när man monterat ihop igen.
Kan vara värt att kolla.

OCH, felkoder från en 1997 som lästs mot KWP eller liknande universal protokoll är nog inte så himla tillförlitliga.
Vet du vad verkstaden använde för OBDutrustning?
Träffsäkrast blir det med Vol-fcr.
Men det har nog få verkstäder idag, om någon.

Är bilen standard i övrigt och går som den ska?
Ingen LMM dödare? (Öppet luftfilter)
Chippning?
Bränslemixande med Etanol?
Universal-lamdasonder? (Sådana ska kastas hårt in i elektronikskrotbehållare)
av laflaf9704
#1381744
Jättetack, MickeM!
Du har givit mig en del fina uppslag. Eftersom jag inte alls är expert, utan bara fixar de enkla grejerna själv, behöver jag läsa på.
Jag ska be verkstaden kolla slangen. Avläsningen gjordes med det standardprogram som används på Mekkonomenverkstäder.
Jag tror att sonderna är original, men är inte säker.
Mitt största problem - jag gillar min gamla bil, en 97:a i hyggligt bra skick, men kanske närmar jag mig dagen då det är dags att byta upp mig till en senare årsmodell?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1381748
Felorsaker.
Misständning, luftläckage på insugningsystemet, luftläckage på avgassystemet, felaktigt bränsletryck, ojämn kompression samt defekt katalysator.
detta är vad vida nämner som felorsaker till felkoden du har. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1381869
Klart du ska ha kvar -97an om du gillar den. Det är ändock jäkligt driftsäkra bilar, och överlag enkla och billiga att reparera.

Det skulle ju dock underlättat att veta felkoden, och inte bara beskrivningen av felkoden. Det finns många sätt att tolka felkoder, och är man inte van vid just dessa bilar och deras lite speciella felkodsprotokoll blir det lätt fel.

Om du har tänkt att ha kvar bilen så råder jag dig till att skaffa en KKL409.1 kabel(ca 100kr) och programmet vol-fcr till en laptop, så kan du läsa ut (korrekta) felkoder själv.
Den stora nackdelen med dessa gamla sorkar och dess (mer eller mindre) unika diagnos protokoll är att det är svårt att få ut live-data. Det GÅR, men är väldigt invecklat om man ska få reliabla värden. Just därför är det viktigt att veta själva felkoden och inte tolkningen av koden.

Den vanligaste orsaken till kissar som dör i förtid är att bilen går fett, så det kommer in massa oförbrännt bränsle i katten.
Ett tänkbart scenario är att det har monterats fel främre sond(denna är extremt kinkig och måste vara exakt rätt), som gör bränsleblandningen lite för fet. Detta borde dock kunnas spanas på besiktningsprotokollet om bilen har besiktas efter sond-bytet.
Så, hur var avgasvärdena på senaste bes? Och hur var dom innan sonderna böts?
av laflaf9704
#1382258
Det har lugnat mig med dina uppmuntrande ord, Lucif3r!
Jag ska skaffa kabeln och testa lite själv. Då får jag ju lära mig lite också. Angående avgasvärdena gäller detta:
Besiktning i sept 2016: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,01
Katten byttes i juni 2017
Besiktning i sept 2017: CO tomgång = 0, 01, CO 2500 = 0,02, Lambda = 1,01
Besiktning i sept 2018: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,00
Besiktning i sept 2019: CO tomgång = 0,0, CO 2500 = 0,0, Lambda = 1,01
Ingen skillnad före och efter, således. Dessutom bra värden väl?
Än en gång - tack för svaren. De har hjälpt mig framåt.
B21ET hög tomgång

Tack för era svar! Det uppskattas. Nu ä[…]

Leveransuppdateringar V90 T8

Såja, äntligen slog den över till […]

Xc 70 polis

Det enda som avslöjar att det är en pen[…]

Felkod 5-2-1

Det är främre sonden som har värmni[…]