Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1381098
När jag åker på grovt grus / tvättbräda så känner jag klattrande i ratten och det har blivit värre senaste halvåret. Har kollat inre och yttre styrlederna och känner inget glapp alls. Hjullagren är nya och spindellederna ska vara relativt fräscha. Det finns ett minimalt glapp i styrväxeln men det kan inte vara förklaringen. Vänster ytterknut väntar på att bli utbytt, likaså stötdämparna och fjädersätena
Men nu provade jag att hålla i rattstången där den går genom torpedväggen ovanför pedalerna och samtidigt vrida ratten fram och tillbaka. Jo det verkar faktiskt finnas ett litet glapp däremellan. Antar att det måste vara antingen övre rattaxelknuten eller splinen för rattomställningen som glappar, är det något känt problem?

När jag bytte styrleder för ett par tusen mil sen och hade styrväxeln helt frikopplad så noterade jag att det knäppte till när man rattade snabbt förbi mittläget. Fick lite panik och tänkte att en kugg i styrväxeln var skadad men till slut kom jag fram till att det måste vara övre rattaxelknuten som har något hyss för sig vid en viss vinkel. Märks inte när man kör bilen.

Nån som har råkat ut för något liknande och lyckats isolera felet..?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]