Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1380969
Min frus S70 har dött och vi misstänker starkt att batteriet är slut. Eller/och nyckeltaggens batteri bör bytas. Bilen är stendött och när laddaren kopplas på så går larmet igång lite försynt... Varningsblinkersen blinkar sömnigt, tutan försöker lite svagt-hest låta och laddarens mätare slår i taket (över 4A) när larmet försöker varna. Totalt mörker, inte ens några instrumentlampor behagar sig lysa.
Kan någon bringa klarhet vad siffrorna betyder eller/och hur gammalt batteriet är?
Stort tack! Mvh Laszlo
Batteriet ser ut så här:
batteri_01.jpg
batteri_01.jpg (264.41 KiB) Visad 1123 gånger
batteri_02.jpg
batteri_02.jpg (255.72 KiB) Visad 1123 gånger
av kebabpizza
#1380977
Ja, det låter onekligen som att batteriet är sopslut.
Något att mäta spänning med hade varit bra att ha här.
Vad visar laddarens A-mätare (utan att bilen är ansluten)
Användarvisningsbild
av V7003
#1380987
@kebabpizza, Laddar konstant 2,8A sedan snart två timmar. Spänningen är på 12,0V
Användarvisningsbild
av V7003
#1380990
Oki, men hur kan jag tyda koden? Klippet hänvisar till en tabell. :( Utgår jag ifrån den första serien och plockar ut 401122 eller som i klippet bara de första 3, dvs 401 och tänker logiskt (ty denna siffra finns inte med i tabellen) så det ger tillverkningsdatum 2004 januari. Enligt mig. Eller?
Användarvisningsbild
av V7003
#1381028
1.: Som jag skrev innan, det är min frus S70 handlar det om.
2.: Det verkar så att jag är ändå på rätt forumdel.
3.: Det är batteri-kodtolkning jag behöver hjälp med i första hand, felsökningen ger med största sannolikhet ett batteribyte.
av Rådlös
#1381033
Ett instick i sammanhanget, vissa "smartladdare" behöver en motspänning på 2 volt för att starta en laddningscykel. Om man inte kan fixa det så är det i ett sådant läge en lösning att koppla in en gammaldags "dum" laddare i stället och låta den stå på några timmar under översyn. Sedan byter man till smartladdaren som sköter sig själv.
Nu var det väl så i det aktuella fallet att batteriet hade gjort sitt och skulle ersättas? Och att ett batteri inte tar emot laddning är ju ett tecken på att det är slut.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]