Sida 1 av 1

B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 05:03
av HCP
Lyft ur en B5244T3 ur en XC70 -99 och ska in med en B5244T3 från en V70 -00
De skiljer sig däremot lite, bl.a. i anslutningen till övre slang intill termostaten samt givare för temperaturen intill termostat, kamaxelgivare och en givare vid svänghjulet samt VVT.

Kabelstammen från 99;an sitter kvar i bilen, tänkte återanvända och bara stifta om kontakterna till givarna då alla kablar är lika till färg och antal, bara kontakterna skiljer sig.
Tänkte slippa riva ut den som sitter och krångla med specialverktyget för boxarna om det absolut inte är nödvändigt.

Frågan är - är kabelstammarna annorlunda på fler sätt, att signalerna tar andra vägar eller liknande så att kabelhärvan från nya måste flyttas med? Kan styrboxarna slå bakut tro, då vi inte har de som satt ihop med nya motorn nämligen. (har väl med i planen att de kommer jävlas, så är förberedd )

Någon med erfarenhet får gärna flika in med tips :-)

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 07:05
av Lucif3r
Det är väl lättare att bara flytta över det som skiljer på den nya motorn från den gamla motorn, givare osv...

Några styrboxar ska inte "slå bakut", det är samma motortyp och styrsystem ändå.

Något "specialverktyg för boxarna" finns inte vad jag vet, och om det finns kan jag inte tänka mig vad man skulle ha det till.

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 07:11
av HCP
VVT, kamgivare och givare intill svänghjulet ser lite olika ut till formen och andra kontakter - antal sladdar är dock korrekta.
Kanske bara är skillnad när de tillverkats, skulle underlätta om det vore så.

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 08:07
av HCP
Lucif3r skrev: lör 16 maj 2020, 07:05 Något "specialverktyg för boxarna" finns inte vad jag vet, och om det finns kan jag inte tänka mig vad man skulle ha det till.
Denne mojäng jag tänkte på för att ta lös styrbox, kanske kan göras med flinka fingrar och mejsel iofs.
Hade en sådan för längesedan och minns den var rätt kostsam.

Men som du skrev i inlägget innan så håller jag tummarna att jag slipper mixtra med styrboxar och grejjer!
s1306_medium.jpg
s1306_medium.jpg (13.81 KiB) Visad 1190 gånger

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 23:20
av Lucif3r
Uh, det sitter ett stort handtag på styrboxarna redan, funktionen är väl ungefär den samma som den du visar bild på, men den sitter alltså redan på styrboxarna...

syns på denna bild t ex;
Bild

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: lör 16 maj 2020, 23:56
av TommyP86
Inte alla bilar som har så.

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: sön 17 maj 2020, 00:00
av Lucif3r
Nej, men 85x70 har så ...

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: sön 17 maj 2020, 00:15
av SubMarine
Min -99a har inget sådant inbyggt handtag utan jag kör med verktyget som HCP länkade.

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: sön 17 maj 2020, 01:00
av HCP
Motorn sitter i nu, det slutade med att vi flyttade alla givare från gamla motorn till den nyare som Lucif3r föreslog innan, de passade perfekt även fast de såg annorlunda ut.
Termostathuset tog vi hela från gamla, den nya hade det vinklat helt annorlunda så slangen nådde inte riktigt.

Imorrn ska resterande kablar kopplas åter så får vi se om de brummar eller inte.

Ang. verktygen, så har denna XC70 inte något inbyggt. Får hoppas vi slipper rodda med dem.
2020-05-16 23.28.03.jpg
2020-05-16 23.28.03.jpg (553.9 KiB) Visad 1144 gånger

Re: B5244T3 motorbyte - likadan motor skiljer sig, lyfta över kabelstam?

Postat: sön 24 maj 2020, 04:06
av HCP
Tänkte bara flika in med att motorn brummar nu hur fint som helst.
Tack till Lucif3r för förslaget om att bara flytta över givare och mojänger som var annorlunda mellan motorerna, inga felkoder, inga problem bara brum brum :-D