Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niemi
#1380069
Tjenare skulle vela ha lite hjälv från er volvoproffs ;)
Har en volvo S70 2000 årsmodell och det låter som det är en storm inne i bilen vid hastigheter över ca.60 km/h
Det är grymt irriterande, så jag undrar om nån har liknande besvär? Samt lösning på detta irriterande problem?

Upptäckt att det ibland droppar vatten från backspegeln, kan det vara rutan som släppt och även bidrar till vindljudet? Tror rutan är original så 32 000mil har nog satt sina spår.

Kan trötta lister runt vindrutan som ej sitter helt rätt bidra till oljudet? Trötta dörrlister? Vart får man tag i nya lister? Eller måste man till skroten och försöka hitta bättre begagnade? Men de lär ju va omöjligt att hitta, ta lös, samt montera utan att de skadas.

Tack på förhand
av MickeM
#1380119
Vindrutan är limmad så nej.

Sidoruta som ej går upp, dörrlister, dåligt justerad dörr =ja.
Glöm inte bakdörrarna.

Även gummigenomföringar i torpedväggen.
Tex där rattaxeln går ut.

Takräcke som man inte tagit loss?
Dom kan föra ett himla väsen.

Under baksätet finns luckor för bränslepunpen och bränslegivare. Någon kanske inte har monterat tillbaka dom, eller rostat sönder.

Rosthål i golvet. (Mindre troligt numera)
av Niemi
#1380145
MickeM skrev: lör 16 maj 2020, 11:58 Vindrutan är limmad så nej.

Sidoruta som ej går upp, dörrlister, dåligt justerad dörr =ja.
Glöm inte bakdörrarna.

Även gummigenomföringar i torpedväggen.
Tex där rattaxeln går ut.

Takräcke som man inte tagit loss?
Dom kan föra ett himla väsen.

Under baksätet finns luckor för bränslepunpen och bränslegivare. Någon kanske inte har monterat tillbaka dom, eller rostat sönder.

Rosthål i golvet. (Mindre troligt numera)
Ok tack för tipsen, ska ta mig en titt. Men om rutan är limmad kan inte limmet släppa så att vinden tränger igenom en liten glipa?

vjohnj skrev:Hur är däcken
Inte alltför dåliga, men de ska nog bytas snart. Men vägljudet hör jag knappt då det är så extremt mycket vindljud :) höja volymen på stereon jo visst funkar det en stund, tappa sin hörselförmåga (jajemän) hålla ett samtal utan att ropa (vah) ;-)
av Erik Å
#1380188
Testa att tejpa igen alla dörrspringorna på förardörren (på utsidan förstås) Du får åla in från passagerarsidan och provköra :-D
av Niemi
#1380194
Erik Å skrev: lör 16 maj 2020, 17:30 Testa att tejpa igen alla dörrspringorna på förardörren (på utsidan förstås) Du får åla in från passagerarsidan och provköra :-D
Ska testa med det och försöka hitta vart problemet ligger. Tur att man fortfarande är ung och fräsch ;) haha
av Erik Å
#1380238
Förresten, är det vid innerbackspegeln som det droppar vatten, jag antog ytter-.
På min V70 hittade jag rostangrepp under gummilisten ovanför vindrutan precis där torkarna vänder och dumpar saltvattnet. Det skulle ha varit rejäla hål nu om jag inte hade fixat det för några år sen..
Värst var det vid rutans övre vänstra hörn men det var ganska illa på mitten också. Lyft på gummilisten och kolla
Gummilisten är limmad mot glaset men ligger rätt så löst mot plåten, antar att listen har ett spår som plåtkanten går in i. Men plåten har en ränna längst ut så vatten ska inte komma in den vägen. "Läppen" på gummilisten går lätt att lyfta på
av Niemi
#1380276
Erik Å skrev: lör 16 maj 2020, 21:48 Förresten, är det vid innerbackspegeln som det droppar vatten, jag antog ytter-.
På min V70 hittade jag rostangrepp under gummilisten ovanför vindrutan precis där torkarna vänder och dumpar saltvattnet. Det skulle ha varit rejäla hål nu om jag inte hade fixat det för några år sen..
Värst var det vid rutans övre vänstra hörn men det var ganska illa på mitten också. Lyft på gummilisten och kolla
Gummilisten är limmad mot glaset men ligger rätt så löst mot plåten, antar att listen har ett spår som plåtkanten går in i. Men plåten har en ränna längst ut så vatten ska inte komma in den vägen. "Läppen" på gummilisten går lätt att lyfta på
Jo innerbackspegeln, åh fan jag ska kolla. Bilen är annars i princip rostfri men bäst att vara på säkra sidan
Lucif3r skrev:Det är inte ovanligt att det rostar sönder under rutlisterna.
Fyfan för rost, vem uppfann det egentligen ;-)
av Niemi
#1380277
Om det inte rostat men det är en glipa där skulle man väl kunna göra en fuling och försöka täta själv med någon vindrutetätning. Iaf provisorisk innan eventuellt rutbyte. Har två stora väldigt störande repor från vindrutetorkarna rakt i synfältet, så får se vad besiktningen säger om ca. 1 månad

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]