Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1380280
Jag har faktiskt fyllt spåret under listen med byggsilikon efter att jag slipade rost och epoxilackade. Så nu kan det inte komma in vatten in till plåten överhuvudtaget. Rådgjorde med glasmästaren och han tyckte det verkade okej.
Det blir jobbigt om jag behöver byta ruta någon fler gång men det får jag ta då... :-) Blir att tälja bort silikon med rakblad.
av Denlilleelake
#1380287
Aj aj!
Inte silikon!!!
Avger ättikssyra när det härdar och skyndar på rostangrepp tusenfalt, om något så använd latexfog om du inte har tillgång till rätt tätningsmedel.
Dessutom kommer den som eventuellt någon gång i framtiden lackar något på din bil svära över silikonkontaminering (kanske ett ickeproblem, troligen inte så många som kostar på "proffslack").
av Erik Å
#1380296
Denlilleelake skrev: sön 17 maj 2020, 08:46 Aj aj!
Inte silikon!!!
Hehe, jag hade problem med rost i spåret under bakrutan och gjorde ett antal insatser med att slipa+ lacka men problemet kom tillbaka. Till slut tröttnade jag och fyllde igen spåret med byggsilikon. Har varit helt problemfritt i 10 år nu, jag tror det kan hålla 10 år till. :-D
Lagningen får kanske inget skönhetspris men detta är en arbetshäst och ingen utställningsbil
IMG_20200517_100545_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200517_100545_1CS_DxO_800.jpg (73.93 KiB) Visad 287 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av vjohnj
#1380303
Niemi skrev:Inte alltför dåliga, men de ska nog bytas snart. Men vägljudet hör jag knappt då det är så extremt mycket vindljud :) höja volymen på stereon jo visst funkar det en stund, tappa sin hörselförmåga (jajemän) hålla ett samtal utan att ropa (vah)
Varför jag frågade om däck. Är för jag kommer i håg en bil speciellt.
Den trodde flera verkstäder och andra, även däckfirmor att det var dåliga lager/luft/vindljud bland annat.
Men det var däcken som förde sånt jävla oljud.
av Niemi
#1381262
Det jag har kommit fram till är att mitt vindljud kommer från övre delen av rutan. Efter jag tejpat över hela övre listen försvann ca.80% av vindljudet, och mer än de kan man nog inte kräva från en 20år gammal bil som alltid står ute.

Jag kör med tejpen provisoriskt innan jag har något bättre, och det fanns ingen rost under listen.

Förut lät det som det blåste inne i bilen, nu finns det bara ett väldigt svagt vindljud kvar som lätt döljs av lite musik. Men nu hör man ju dock allt vägbuller :-D men när jag har nya däck + rostskyddsbehandlat + extra ljudisolering när jag ska byta till bättre ljud i bilen, då har man väl nästan en Rolls Royce ;) (fast det vill man ju inte ha)

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]