Sida 1 av 2

Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: tis 05 maj 2020, 16:36
av Volvo742
Hej.

Idag så gjorde jag en felkodssökning med Vol-fcr och fick fram denna text:
Kod: Markera allt
IMM-212/233 No Contact With Antenna
Unknown DTC 63
Lättnad!
Men är det verkligen antennringen?
Vad betyder "Unknown DTC 63"? Det är VGLA - Volvo Guard Lock & Alarm. Larmen fungerar fint på min bil. Så då kanske man ej ska ta denna "Unknown DTC 63" seriöst? Jag har dock kopplat ur larmtutan när jag skulle montera batteriet. Kanske därför man får "Unknown DTC 63"?

Jag har gjort rent kontakten till antennringen, men felkoden blir kvar.

Så antingen är det nyckeln, eller antennringen.
Vad tror ni fallet kan vara ?

Jag vet att det låter ganska uppenbart att antennringen är fel på. Men jag har hört historier att det kan lika gärna vara dålig kontakt, eller nyckeln.

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: tis 05 maj 2020, 19:09
av Erik Å
Det borde gå utmärkt att resistansmäta antennspolen med ett universalinstrument, spolen består av ett nystan med koppartråd så det borde gissningsvis vara något tiotal ohm om den är frisk. Kontakten är 4-polig eftersom den även går till lampan som lyser upp ringen runt nyckelhålet, det borde inte vara så svårt att lista ut vilka två stift som går till antennspolen.
Fel på nyckeln kan göra att bilen inte startar men det skulle rimligen inte orsaka en felkod, då är det antagligen något strul med antennringen, kontakten eller kablaget. Skulle förstås kunna vara dålig kontakt i andra änden också, jag antar att kabeln går direkt till motorstyrningen..
En annan lösning är förstås att åka till en bilskrot och köpa en antennring..

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: tis 05 maj 2020, 20:44
av Volvo742
Erik Å skrev:Det borde gå utmärkt att resistansmäta antennspolen med ett universalinstrument, spolen består av ett nystan med koppartråd så det borde gissningsvis vara något tiotal ohm om den är frisk. Kontakten är 4-polig eftersom den även går till lampan som lyser upp ringen runt nyckelhålet, det borde inte vara så svårt att lista ut vilka två stift som går till antennspolen.
Fel på nyckeln kan göra att bilen inte startar men det skulle rimligen inte orsaka en felkod, då är det antagligen något strul med antennringen, kontakten eller kablaget. Skulle förstås kunna vara dålig kontakt i andra änden också, jag antar att kabeln går direkt till motorstyrningen..
En annan lösning är förstås att åka till en bilskrot och köpa en antennring..
Är det smart att köpa sådant från en bilskort? Tänkte om Volvo kanske har gjort en förbättrning på sina antennringar för V70xc igenom åren?

Min V70xc har fått viskokopplingen bytt och sedan dess har bilens 4-hjulsdrift alltid fungerat. Så antar att det var ett fabrikatsfel. Kan det vara lika så för antennringen må tro?

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: tis 05 maj 2020, 20:52
av Erik Å
Volvo742 skrev: tis 05 maj 2020, 20:44 Är det smart att köpa sådant från en bilskort? Tänkte om Volvo kanske har gjort en förbättrning på sina antennringar för V70xc igenom åren?
Kan tänkas, den kanske inte är så dyr att köpa ny på Volvo? Annars tror jag det oftast är kontakten som har ställt till med mest problem, att döma av diskussioner på andra forum och erfarenheter från min egen -00 :P
Men mät och kolla om det verkligen är fel på den först. Har sett folk här som har haft korrosionsproblem i kontakterna under motorstyrningselektroniken..

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: tis 05 maj 2020, 22:18
av Volvo742
Erik Å skrev:
Volvo742 skrev: tis 05 maj 2020, 20:44 Är det smart att köpa sådant från en bilskort? Tänkte om Volvo kanske har gjort en förbättrning på sina antennringar för V70xc igenom åren?
Kan tänkas, den kanske inte är så dyr att köpa ny på Volvo? Annars tror jag det oftast är kontakten som har ställt till med mest problem, att döma av diskussioner på andra forum och erfarenheter från min egen -00 :P
Men mät och kolla om det verkligen är fel på den först. Har sett folk här som har haft korrosionsproblem i kontakterna under motorstyrningselektroniken..
Du har rätt!

Jag mätte upp antennringen nu. 5.4 Ohm och det betyder att det är en sluten krets. Alltså är det inte antennringen som är fel på?

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: ons 06 maj 2020, 20:36
av Volvo742
Nu har jag kollat om det går spänning från immoblizern till antennringen:

Nej.

Har immoblizern anslutning med antennringen:

Ja

Så vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Det är alltså fysisk anslutning mellan immoblizerns kontakter och antennringens kontakter. Men inget spänningfall finns där över antennringen när nyckeln sitter i läge II.

Det betyder, ingen ström flöder igenom antennringen.

Immoblizern klickar till med sitt första relä när nyckeln är i position I. När nyckeln är i position II så klickar ett annat relä i immoblizern.

Det betyder att immoblizern fungerar och den får ström.

Men varför får antennringen inte ström?

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: ons 06 maj 2020, 21:20
av Erik Å
Det är växelström som skickas till antennringen, gissar på något hundratal kHz så du lär inte kunna mäta den med en vanlig multimeter..
Magnetfältet som växelströmmen plockas upp av en antenn på nyckeln och likriktas för att driva elektroniken som sitter där. Sen skickar nyckel tillbaka data, kanske genom att modulera magnetfältet eller så sänder den data i motsatt riktning på en helt annan frekvens..
Förutom detta så gör immobilizern diagnosmätning mot antennringen, förmodligen lägger den på likspänning via ett motstånd och kollar att spänningsfallet över spolen varken blir för litet eller för stort, isåfall sätts felkod. Men diagnostiken sker förmodligen bara vid vissa tillfällen och bara under ett kort ögonblick, så brukar det vara på andra system.
ECU:n jag jobbar med till vardags kör diagnosmätningar när man startar bilen och dessutom var 24:e timme om den är igång.

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: ons 06 maj 2020, 21:24
av Volvo742
Erik Å skrev:Det är växelström som skickas till antennringen, gissar på något hundratal kHz så du lär inte kunna mäta den med en vanlig multimeter..
Magnetfältet som växelströmmen plockas upp av en antenn på nyckeln och likriktas för att driva elektroniken som sitter där. Sen skickar nyckel tillbaka data, kanske genom att modulera magnetfältet eller så sänder den data i motsatt riktning på en helt annan frekvens..
Okej. Men jag har kollat upp immoblizern, tagit upp plastlocket och kollat på elektroniken. Inget bränt. Ström går till immoblizern och den utför sina reläklick. Så jag monterade på plastlocket igen och monterade dit immoblizern på sitt rätta ställe - tillbaka.

Så jag antar att det är väll antennringen som är knas, trots att det finns fysisk anslutning?

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: ons 06 maj 2020, 21:27
av Erik Å
Möjligt, kanske enklast att prova med en annan antennring... ;-)

Re: Volvo V70xc 1998 - Fel på antennringen

Postat: ons 06 maj 2020, 21:28
av Volvo742
Erik Å skrev: ons 06 maj 2020, 21:27 Möjligt, kanske enklast att prova med en annan antennring... ;-)
Jag kan fortfarande låsa och låsa upp bilden med min fjärrdosa. Den är väll kopplat till immoblizern?

Det ska jag testa! :-D