Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av egoph
#1378082
Efter inlämning till verkstad för kontroll och justering av bromsar fick jag åter min V70 99a men när jag tryckte lite lätt på bromspedalen vid lägre hastigheter så uppstod ett klonkade ljud och det kändes som det bromhögg lite men ytterst lite. Verkstan sa att det skulle gå över om jag körde liote med bromsen i. Det gjorde det ej.
När jag kör lite högre farter har det hänt att bromsen först känns död men om jag pumpar lite kommer ABS systemet in.
Inget fel visas på instrumentbrädan och verkstad har också kollat felkoder med dator men den visade inget.
Bilen gått bara 20.000 mil och är rostfri och allt annat i bra skick. Men min ekonomi som pensionär är begränsad.
Behöver verkligen råd..
#1378206
ABS ska inte gå in förrän du bromsar så hårt att hjulen låser sig (händer ju rätt tidigt vid ishalka i och för sig :P ) I alla andra fall så går bromstrycket rakt igenom ABS-modulatorn och bromsarna fungerar precis som på en bil utan ABS
Måste ha blivit något fel med bromsok eller bromsbelägg.
Om en ABS-krans lossnar på ena framaxeln (jättevanligt fel) så kommer ABS att tro att ena framhjulet har låst sig och börja pulsa bromstrycket så fort man bromsar. Då lär du också se att den gula "TRACS"-lampan (sladdsymbolen) på brädan blinkar till
Tillbaka till verkstan, de får inte släppa ut bilar med defekt bromssystem! :-/

Lagt en felrapport nu, och Danskarna svarade att […]

Någonstans mellan bromsljus kontakten och gl[…]

Sänka Volvo 144

Fjädring är säkerhet även i 30[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]