Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil86
#1378047
Hej!
Har en riktigt fin S70 som brukas flitigt året om.
Fin under och vet inte vad den kan vara behandlad med tidigare. Går det att se?
Tips på behandling/företag som kan tänkas ha rätt behandling/uppgift på ungefärligt pris. (Östergötland.)
Tack på förhand!
av Erik Å
#1378055
Efter 20 år är det hög tid att ta ner innerskärmar, trösklar samt bakre stötfångaren för rostinspektion, det händer tyvärr saker under dem..
Har dessvärre inte koll på företagen här, jag kladdar själv :-D
Användarvisningsbild
av Nexus
#1378260
Ska du lämna in så räkna med att en komplett behandling kostar från ca 5000.
För de pengarna kan du köpa många burkar för behandla underredet,dörrar mm.
av Erik Å
#1378411
Tänk på att om man har begynnande rostangrepp så får man absolut inte kleta på vax, hålrumsvätska, underredsmassa eller något annat som torkar till ett "skinn". Då får rosten jobba ostört under massan, det blir inte bra. :oops: Men det hindrar inte rostskyddsfirmor från att göra så..
Det enda som fungerar i det läget är att spraya eller pensla på motorolja regelbundet (typ 1 gång per år), man kan föralldel blanda ca 50/50 med hålrumsvätska så det hela hänger kvar bättre. Tyvärr så fastnar det damm som med tiden bygger på tjocka lager så man får högtryckstvätta med något års mellanrum.. I invändiga hålrum slipper man förstås det problemet :-)
Är rosten åtkomlig är det förstås en mer långsiktig lösning att blästra eller slipa bort all rost, byta plåt om det behövs, grundmåla med epoxy och sen smeta på underredsmassa.
#1378457
Jag har gjort ett för mig nytt expriment på min hink. Har slipat ner rosten rätt grov ytrost så mycket det gick tvätta av med tinner. Drog på ett lager grundfärg sprej.
Gucka ihop Biltemas universal fett med en liten skvätt 20w 50 olja samt tjockflytande rostskydd svart på sprejburk från mekonomen.
Penslat på guckan sedan sprejat på med samma sprej som är i guckan. Har kört hela vintern om man kan kalla det för vinter.
Sitter kvar än o är tjockt fett o kladdigt om man kör med fingret i ytan. Får se hur det funkar har gjort så på balkar bak med omgivning. Samt sprutat balkarna med ren 10w 30 olja invändigt. Det har gått fint att spruta på lite olja på utsidan på guckan när det stelnat lite. Sedan på med lite mer tjockflytande på sprejburk när oljan sugit in. Jag kör med mekonomens burkar. Och inget gummi baserat rostskydds sprej.
Undereds tvätt på macken sa man nog inte göra eller högtryck tvätt. Om man inte vill ha bort det.
Tror inte mitt expriment funkar framför bakhjulet tex.
Samlar lite skit men inte farligt på vanlig väg.
Har även monterat Volvos stänkskydd bak.
Testas på egen risk då det är ett experiment.
av MickeM
#1378498
Nja, visst skyddar motorolja och fett mot rost.
Inget snack om det, men problemet är att det inte sitter kvar så bra.
Därför får den metoden lätt spö av moderna produkter.

Ytrost putsas så gott det går, målas med bra skyddsfärg, spraya tunn krypande medel som torkar (speciellt om det finns fogar eller annat i området) och slutligen ett slitlager i några lager.

"Målar" man olja eller fett har man målat in sig i ett hörn, för då kan man inte lägga färg, eller skyddsmedel utanpå. Då gör man en "påse" för det fäster inte på olja så bra.

Att först lägga på yttre behandling och låta härda och SIST lägga en oljeblandning med tex underredsmassa som invändig behandling i stängda hålrum fungerar hjälpligt. För då har medlet utanpå redan fäst.
Men det finns väldigt bra riktiga medel i dag, så undvik olja.

Det sämsta man kan göra åt rost är INGENTING.

Är det dåligt och måste svetsas är det ajabaja att behandla med någonting innan.
Oseriösa/okunniga kan ibland smeta igen rosthål med underredsmassa. *suck*
Brinner som .... om man svetsar.
av Erik Å
#1378550
Olja är faktiskt oslagbar i hålrum och falsar..
T.ex. i dörrarnas nederkanter. Slipa bort ev. rostangrepp noggrant på ut- och insida, lacka med två lager epoxy och lackstift på utsidan för syns skyll.
Sen in med en slang in i dörrens nederkant och pumpa in en skvätt olja som får krypa ner i falsen genom kapillärverkan.
Är man SÄKER på att det inte finns någon rost (vilket är omöjligt att veta på en gammal bil) så är hålrumsvätska okej, annars är det olja som gäller. Den kryper hela tiden in i eventuell nybildad rost och driver ut vatten
En gås blir som bekant inte blöt när man häller vatten på den, beror delvis på att den är infettad :-D

Fjäderbenen har jag penslat med oljeblandning (50% 10W30, 50% BT 36-2417) vid s/v-hjulskiftena sen bilen var nästan ny. Har i princip ingen rost på fjädersätena, besiktningen brukar fråga om jag har bytt dämpare.. Men visst är det smetigt och skitigt och skyddet spolas bort efter en vinter, det håller jag med om :P

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.