Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382832
Lärde mig nåt nytt ikväll med att borra ett 3 mm hål i kupolmuttern och spraya rostlösande medel.
Tyvärr drog jag av nedre fästet imorse..typ max 2 varv gänga kvar på bilen.
Vad jag gjorde var att svetsa på en ny gängbit ifrån en bult som jag hade kapat skallen ifrån.
Den blir lite längre och med vanlig låsmutter denna gången.
Ingen har rört någonting på upphängningen sedan 1993, frambultarna var kraftigt upprostade så de blir bortkapade imorgon.
Nya fick jag på Bilia idag.
Jag har bara blästrat och målat gammalt som var värt att spara men aldrig nytt.....klara det sig i 5-10 år till så är jag glad.
Tack för tipset....ska läsa lite mer här innan nästa avdragning ;-)
#1382954
Righthanddrive skrev: mån 01 jun 2020, 21:23 ..Vad jag gjorde var att svetsa på en ny gängbit ifrån en bult som jag hade kapat skallen ifrån.
Den blir lite längre och med vanlig låsmutter denna gången.
Det funkar säkert, det är konan på inre delen av bulten som tar upp krafterna från dämparen, muttern ska bara hindra dämparen från att glida av..
Låt rostoljan få några dagars betänketid så att den hinner krypa in..
Jag funderar på om jag ska våga ge mig på framdämparbytet i helgen, vad skulle kunna gå fel? :-D
Är lite orolig över gängan i toppen av stången på framdämparna, är det inte samma som på original så kommer ju inte "kryssmuttern" att passa.. Bilstein verkar ha M14x2. Original är svårt att mäta på där den sitter, det kommer knappt ut nån gänga ur muttern. Verkar ligga på drygt 13.
På bakdämparna var det faktiskt olika gänga på original och Bilstein, tänkte flytta över gamla muttrarna men det gick inte!
#1383035
Jag byte fram igår med Monroe dämpare med tillbehör.
Det blev att skära av mutter för staget och McPerson benet samt de 4 torx skallarna för hjullagret då det hade pajat oxå!
Ingen har rört bultarna sedan 1993 det var ingen vacker syn!

Din kryssmutter kan väl ersättas med en vanlig flänsmutter eller ta en bricka och mutter då den bara håller ihop benet!
Konstigt att du skriver knappt nån gänga att mäta på min stack upp +12 mm över muttern.

Byte gummibälg och ompackning av CV joint när jag ändå var på stället och rotade.
#1383143
Righthanddrive skrev: ons 03 jun 2020, 08:44 Din kryssmutter kan väl ersättas med en vanlig flänsmutter eller ta en bricka och mutter då den bara håller ihop benet!
Upptäckt nr 1: Det gick ju lätt att ta bort muttern och mäta! Jo det är M14x2 på originaldämparna
Jag hade ju tänkt återanvända fjäderbenslagren men nu har jag stått och högtryckstvättat hjulhusen och tycker mig höra knirkande ljud från lagren när man rattar mellan fulla utslag.
Upptäckt nr 2: Man kan kolla ju fjäderbenslagren genom att vrida på muttern högst upp. Fjädern flexar så man kan vrida typ +-10 grader och känna att lagret inte hugger. Det gör de inte men det känns faktiskt som de går en aning segt.. Kanske bara dumsnålt att inte skaffa nya lager? Det bli nog en ny shoppingrunda på nätet. Undrar om Vparts "NoName" med 5 års garanti är något att ha? Jag vill ju att det ska hålla 20 år :-D

Ska byta vänster ytterknut när jag ändå river ner, höger sida fick helt ny drivaxel (made in China) förra sommaren. Ytterknutarna verkar närma sig slutet på sin livslängd vid 50k. :oops:
Righthanddrive skrev: ons 03 jun 2020, 08:44 Byte gummibälg och ompackning av CV joint när jag ändå var på stället och rotade.
Apropå det, det är jättekinkigt att man drar klamren precis lagom hårt. Sitter de för löst så börjar bälgen att röra sig under klamren och den blir lösare och lösare allteftersom den nöts ner och sen kommer vattnet in. Och drar man för hårt så går klamren av! Tro mig, jag har testat båda varianterna :-D

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]