Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380971
Erik Å skrev:
nissesvolvo skrev: tor 21 maj 2020, 06:50 ..pang...pinnbulten gick av.
Du har inget minne av vid ungefär vilket vridmoment den small av? Det vore så att säga bra att veta ;-)
Nä men jag tog inte i särskilt mycket. Använde en vanlig hylsnyckel och den är ju inte jättelång. Kanske 30cm.
Hoppas det funkar med din lösning... ;-)
#1380991
Bultar och muttrar kan med tiden bli rätt möggiga och mjuka. Märkte det när jag böt draget i vintras. Bultar o muttrar verkar vara sämre än förr på Volvo.
Ska bli spännade och se fall de släpper. Ska man endast köra metoden rostlösare måste det där med att borra hål i muttern vara det bästa.
Väntar spänt på mutterns mått@Erik Å, . Tänk att det kunde bli en hel tråd av 2 muttrar :-)

När jag drog av bultarna på en bil på skroten hade ja ett 1/2" spärrskaft.
Tog inte i nått att tala om. Men så är jag ju väldigt stark med iaf inbillar jag mig det :party:
#1381021
Drog av pinnbulten på ena sidan bak på min bil för några år sedan. Slutade med att jag beställde halva deltalinken från skroten och bytte då jag inte ville göra nån fullagning. Jag skulle personligen gå på med typ mapgasbrännare på muttern om jag skulle göra bytet igen på en annan bil.
#1381095
En M12 bult borde man ju inte dra av utan att ta i rejält? Jag tror inte jag har muskelresurserna som behövs om jag inte tar hjälp av ett väldigt långt spärrskaft :P Men är bulten nästan avrostad så går det förstås en helt annan sak. Jag har kletat rostskydd på mina emellanåt men jag vet ju inte hur det ser ut inne i stötdämparbussningen. Rostoljan får jobba några dagar innan jag gör ett försök. Går bulten av så försöker jag nog svetsa fast en ny.. Återkommer med rapportering.
Blåslampa känns inte rätt, jag tycker att jag känner svag bränslelukt runt tanken. Kanske någon ventilationsslang som är dålig..
#1381429
Och här kommer äntligen SVARET :-) Kupolmuttrarna är M12 x 1.75
De lossade hur snällt som helst..
Bultarna var alldeles vita av "vitblemma" eller "vitrost" dvs oxiderat zinkskikt. Ser mycket bättre ut efter lite putsning, jag tänker fetta in alltihop innan nya Bilstein B4 åker på.
De gamla dämparna fungerar föralldel men går VÄLDIGT lätt att trycka ihop. :-/ Skräp, ska de inte ens klara 52k mil..
Jo förresten, det verkar inte vara gas i bakdämparna eftersom de inte går ut av sig själva när man tryckt ihop dem. Explosionsrisken vid uppvärmning borde alltså vara minimal. Men ta det inte som ett löfte ;-)

IMG_20200523_181045_DxO_800.jpg
IMG_20200523_181045_DxO_800.jpg (76.56 KiB) Visad 161 gånger
IMG_20200523_181604_DxO_800.jpg
IMG_20200523_181604_DxO_800.jpg (77.98 KiB) Visad 161 gånger
IMG_20200523_193047_DxO_800.jpg
IMG_20200523_193047_DxO_800.jpg (76.06 KiB) Visad 161 gånger
#1381470
Det finns bakdämpare både med och utan gas. Orginal är utan gas, men har dämparna bytts någongång under bilens livstid(vilket dom flesta har gjort vid det här laget... är ju ändå minst 20 år gammla vagnar vi talar om) är oddsen rätt stora att man har gasdämpare bak istället.
#1381532
Erik Å skrev:jag funderar på att skifta plats på fjädrarna alltså sätta vänster fjäder på höger sida för att jämna ut slitaget. Både fram och bak. Det måste väl fungera, vad jag förstår är fjädrarna likadana? What could possibly go wrong? :-)
Hur resonerar du med att höger fjäder mattas ut fortare än vänster, eller vice versa?
Jag kommer inte på något vettigt...

Tar man ner hela bakvagnen och råkar blanda ihop fjädrarna, så kvittar det vid återmontaget.
Om det var så, du tänkte..?
#1381678
MickeM skrev: sön 24 maj 2020, 12:15 Hur resonerar du med att höger fjäder mattas ut fortare än vänster, eller vice versa?
Man ser ibland bilar där fjädringen har sjunkit ihop mer på förarsidan än på högersidan. Kanske inte Volvo i första hand, gamla Passat var det rätt vanligt på. Nu är jag själv en lättviktare så det borde ju inte vara något större problem. Ska försöka mäta..
Nu är nya dämparna bak på plats, oj vilken skillnad det blev. Kanske borde ha bytt redan för några år sedan :-o
IMG_20200524_193715_DxO_800.jpg
IMG_20200524_193715_DxO_800.jpg (100.28 KiB) Visad 107 gånger
Test av hjullager

Det är nog din skiva och broms ok som är[…]

Skruvat ned allt som behöver göras f&oum[…]

40 000 mil, bara att glömma?

@PetePetrol , Lägg ned det där du komm[…]

Svänghjul V70 -98

Vad är det för motor typ du har?.