Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380838
Nya dämpare har anlänt, Vparts jobbar som vanligt snabbt och effektivt. Fick ett paket med 12 kg reservdelar (plus chokladbitar) :P Nu gäller det bara att få dit dem och att äta upp godisbitarna.
Rejmes hade dessvärre inte kupolmuttrarna hemma, det är beställningsvara. Hämtade i alla fall nya bultar till dämparna fram.. Kupolmuttrarna är nu sprayade med rostlösare, osäkert om det nu kryper in nåt. Jag funderar mer och mer på att borra hål. Gasol vågar jag inte ta till pga tanken, kanske varmluftspistol :oops:
#1380876
Varmluftpistol tror jag varken gör till eller från, faktiskt. Beror ju visserligen på hur fastrostade dom är men... Möjligen att det skulle funka att värma dom så mycket du kan med varmluftpistolen och sen hälla på iskallt vatten. Med lite tur spricker rostendå.
Men det är ingen större fara att använda brännare där dock, bara du har en kontrollerad och relativt liten låga, och bara värmer där du ska och inte på tanken :P
Kanske dags att investera i en induktionvärmare? Dom är ju grymt smidiga och effektiva, skulle gärna ha en själv... :-(


Men när vi ändå är inne på stötdämpare och bultstorlekar, är det någon som har koll på måtten på bultarna som håller fast spindeln på framdämparna?
#1380884
Lucif3r skrev:Varmluftpistol tror jag varken gör till eller från, faktiskt. Beror ju visserligen på hur fastrostade dom är men... Möjligen att det skulle funka att värma dom så mycket du kan med varmluftpistolen och sen hälla på iskallt vatten. Med lite tur spricker rostendå.
Men det är ingen större fara att använda brännare där dock, bara du har en kontrollerad och relativt liten låga, och bara värmer där du ska och inte på tanken Bild
Kanske dags att investera i en induktionvärmare? Dom är ju grymt smidiga och effektiva, skulle gärna ha en själv... :-(


Men när vi ändå är inne på stötdämpare och bultstorlekar, är det någon som har koll på måtten på bultarna som håller fast spindeln på framdämparna?
Bild Titta vad jag hittade på Wish för ett bra pris!

www.wish.com/share/8850lrpqhs



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1380887
GLIZ skrev: ons 20 maj 2020, 21:27 Titta vad jag hittade på Wish för ett bra pris!
www.wish.com/share/8850lrpqhs
Klart på väg åt rätt håll! :-) Vore kul att ha

Bultarna nertill på framdämparna är M12x1.75, total längd 60mm bakom fläns, gänglängd 30mm, sen är de 12mm i diameter de första 7mm bakom flänsen, går ner till 11mm dia fram till där gängan börjar. Märkning på skallen NH 8.8. Flänsbricka 24mm, sexkantgrepp 15mm
Volvo artikelnummer 982845, kostar 26.75 per styck med volvokortrabatt. Muttrar var ungefär lika dyra så snål som jag är bestämde jag mig för att återanvända dem :-D
#1380932
Jag har inte själv provat men det låter bra:
https://www.swedol.se/crc-rost-flash-pr ... 93041.html

Jag bytte dämpare i bak för...hmm.. kanske 5 år sedan. Tänkte också att det här blir smidigt. Första kupolmutter....pang...pinnbulten gick av.
Gjorde en fullagning. Borrade, så gott jag kunde, genom den gamla bulten så jag kunde få bort den och satte dit en genomgående istället. Det är aldrig nån på
besiktningen som sagt nåt, om det nu skulle inte vara tillåtet....
#1380954
Rostlösare är nu injicerad genom ett 3mm hål borrat i kupolen
Jag trodde det skulle vara segt stål att komma igenom men icke, det gick hur lätt som helst :-)
IMG_20200521_081913_DxO_800.jpg
IMG_20200521_081913_DxO_800.jpg (65.83 KiB) Visad 408 gånger

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...