Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380644
Erik Å skrev: tis 19 maj 2020, 06:33
gubbstrutt skrev: tis 19 maj 2020, 01:56 ..Jag drog av bulten den sitter på. På en bil på skroten. ..
Det låter uppmuntrande, tack :-D Kanske läge att spraya på rostlösare några dagar innan operationen

Apropå inget, jag funderar på att skifta plats på fjädrarna alltså sätta vänster fjäder på höger sida för att jämna ut slitaget. Både fram och bak. Det måste väl fungera, vad jag förstår är fjädrarna likadana? What could possibly go wrong? :-)
Det är ju din sak. Men min åsikt om fjädrarna är låt dem vara om de är bra.
Jo tror inte det kommer hjälpa med bara rostlösare det är ju kupol muttrar. Kommer inte in nått.
Jag hade vart på skroten o sprejat muttrarna i ett par dagar men hjälpte inte ett skit.
Mina lär jag troligen få slipa ner och sedan spräcka dem med en mutter klyv tror ja det heter.
Eller värma o lossa dem. Men jag är inte förtjust i att värma upp en stötdämpare ens där nere på muttern. Har hört att det kan smälla skitsnack eller inte. Jag har aldrig haft lust o testa.
Har du en jävla tur kan ju muttrarna släppa men dra för fasen inte av bulten.

Vill du ha att göra kan jag komma över o byta fjädrar runt om :laugh: . En bak är paj o jag funderar på om jag sa sänka 40mm runt om. Japp det är helt onödigt det med. :-)
Men det får vänta måste fixa fuggarna på min hoj o byta framskärmar på min V70 först det kommer o kosta multum :bored:. Ja och så bakdämparna på min bil BLÄÄ.
#1380669
gubbstrutt skrev: tis 19 maj 2020, 12:44 Jo tror inte det kommer hjälpa med bara rostlösare det är ju kupol muttrar. Kommer inte in nått.
Hmm. Jag som trodde att dämparbytet bak var det som var enkelt medan fram kunde bli lite klurigt..
Jag vill absolut inte förstöra bultarna, hellre snittar jag upp muttrarna med kapskiva på dremeln. Ska känna lite på dem först. Man borde väl kunna värma med blåslampa om man lindar aluminiumfolie runt dämparen som värmeskydd.. Man får förstås se till att ha lågan riktad bort från dämparen, fast det är ju läskigt nära tanken.. . Undrar om det hjälper att borra ett hål i kupolen och trycka i rostolja?
Sänkning är inte aktuellt för min del, jag är så nöjd med extracentimetern man får på höjden genom att köra på 65-profil i stället för 60 som det egentligen ska vara.. Gillar inte att fastna i fartgupp :-)
#1380680
Erik Å skrev: Undrar om det hjälper att borra ett hål i kupolen och trycka i rostolja?
Sänkning är inte aktuellt för min del, jag är så nöjd med extracentimetern man får på höjden genom att köra på 65-profil i stället för 60 som det egentligen ska vara.. Gillar inte att fastna i fartgupp
Tja kanske går o borra hål i muttern akta bulten bara har aldrig testat. Nu är det ju inte säkert att muttrarna sitter fast som på min.
Det är min bil jag syftade på vad gäller sänkning.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]