Sida 1 av 1

SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 13:48
av lagar
Köpte en proffsutrustning för att kunna återställa SRS ( larm från krockkudde) den visade avbrott i en krets och gick därför inte att återställa. Har ett komplett scema över ECU-n och hittar inga anslutningar som kan ha avbrott. Kontaktade Volvo som trodde att felet satt i ECU-n. Fick ett förslag av en reparatör att felet kan sitta under förarstolen. Schemat visar ingen sådan anslutning, kan det ändå vara någon typ av sensor under stolen som inte finns med på schemat?

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 13:57
av kebabpizza
Proffsutrustningen borde väl ändå kunna läsa ut vilken felkod det gäller?
SRS felkoderna ska normalt sett en bra vägledning om vilken krets som är felaktig.

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 14:32
av lagar
Nu har jag kollat igen, den visar: Driving Airbag intermitt Faul. Opencircuit capacit too low. Kan någon tyda detta bättre än jag?

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 15:28
av MickeM
Är det inte kontaktrullen, till rattairbagen?

Stolskuddarna har mekanisk utlösning 1997, så du har nog inga SRS kontakter under stolen.
Inte till bältessträckaren heller, för den tändkabeln är jag ganska säker på går ända fram till enheten innanför instrumentpanelen helt oskarvad.
Därför tror JAG på dålig kontakt över i ratten.

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 15:44
av lagar
Du har nog rätt! ska koppla bort batteriet och lossa ratten och undersöka, hoppas att jag inte utlöser den.

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 16:53
av lagar
Jag har tittat på instruktionen för att ta lös krockkudden, och dom skriver: Kontaktrullen får inte rubbas ur sitt läge och ska låsas med en skruv som sitter på ett plastband. Vidare att man inte får använda rengöringsmedel, men nog kan man väl använda oxidspray som dunstar bort och lämnar inga rester. Är det någon som vet hur kontaktytorna funkar, är det som släpringar och kol som överför kontakten. Är det någon som har tagit isär en krockkudde som kan ge mig tipps och råd. Är mycketglad över den proffsiga hjälp jag fått hitills :-) :-)

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: lör 02 maj 2020, 17:28
av Erik Å
lagar skrev:.. är det som släpringar och kol som överför kontakten...
Näpp, det är en halvstyv flatkabel som är ihoprullad i en plastdosa, den brukar kallas "clock spring" på engelska vilket antyder hur den ser ut inuti.. Rullen är precis lagom hårt rullad så den kan ta upp typ 2 rattvarv år vardera hållet FÖRUTSATT att den står i centrum (liksom styrväxeln) när man monterar dit den. Det är därför man ska låsa rullen med en skruv innan man tar loss den så att man inte tappar bort mittläget.
Tänk på att ta loss batteriet och vänta minst 10 minuter innan du börjar mecka med airbagen, det sitter energireserv-kondensatorer i styrenheten för att airbagen ska kunna utlösa i en krock även om bilbatteriet har blivit mosat. Efter några minuter anses kondensatorerna vara urladdade. Allt kablage till airbag och bältessträckare brukar vara orangefärgat.. som varning :-)
Och att resistansmäta med universalinstrument ut mot airbagen är förstås inte helt riskfritt. Ger instrumentet för hög mätström så smäller bagen! Jag kommer inte ihåg "no-fire" strömmen på squiben, den borde vara betydligt högre än vad en Fluke mäter med, men stå inte framför ratten om du nu tänker göra denna mätning.. Även en bortmonterad airbag kan bli en dödlig projektil. Vad jag minns så var det en ganska stor gråzon mellan garanterad "fire" och "nofire", i gråzonen vet man inte med säkerhet vad som händer.

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: sön 03 maj 2020, 02:43
av lagar
En dum fråga! Kudden verkar vara ansluten "stumt" via flatkabeln. Var kan man då förvänta sig dålig kontakt, kan flatkabeln vara paj?

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: sön 03 maj 2020, 10:29
av Erik Å
Jag minns inte riktigt hur det ser ut men på baksidan av airbagens plåtburk så sitter en orange kontakt som man kan lirka ut. Sen kanske det inte finns någon mer kontakt på sladden in mot rullen.
Mellan bilens kabelstam och rullen finns med all säkerhet ett kontaktdon av något slag.
Så du har minst två kontakter, flatkabeln inne i rullen och förstås squiben inne i airbagen som det teoretiskt skulle kunna bli avbrott i. Förutom kablaget och kontaktdon till ECU:n :-)
Och blir det fel på ECU:n så skulle den förstås kunna påstå att det är avbrott fast det inte är det.

Squiben tror jag har en resistans på 1.8 - 2.2 ohm (så var det på Autolivs grejer men Volvo köpte från någon annan leverantör)
Så i princip borde man kunna ta ur den orange kontakten ur airbagen, peta in benen på ett 2.2 ohm motstånd in i kontakten på kabeln, nollställa felkoden (kräver en bra felkodsutläsare, kanske VIDA) och testa om felet dyker upp igen. Försvinner felet då så behöver du en ny airbag :P
Enklast är kanske att mäta upp kontaktrullen. Den borde som sagt ha kontaktdon på båda sidor så att man kan mäta med ett universalinstrument att det är förbindelse igenom den.. Men undvik som sagt att mäta med airbagen inkopplad av skäl som uppgetts ovan

Re: SRS på volvo V70-97

Postat: tor 07 maj 2020, 13:57
av gubbstrutt
Hur har det gått lagar?