Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1376778
Nu har jag en V70 mk 1 men jag tror det är samma..
Framskärmar: Popniten med plasthuvud passar där innerskärmen sitter mot skärmen i framkant samt de tre övre nitarna som håller stänklappen, alltså där niten går in i plåt. Mot tröskeln där niten går in i plast behöver man större nitar typ diam 4.8mm. Förmodligen också mot stötfångaren, där har jag skruv och mutter just nu ;-)
Bak: 4.8mm mot stötfångaren
Jag vågade inte dra 4.8mm popnitarna tills pinnen gick av utan bara lite lagom, sen kapade jag pinnen med kapskiva på Dremeln. Plasten i stötfångare och trösklar bli skör med åren, det finns risk att man spräcker den.. :oops:

viewtopic.php?f=16&t=126892&p=1322581#p1322581
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1376897
Jag har en V parts nit här som är 53mm lång skalle 12mm dia . Längst ned mot skallen på plasten 5mm tjock och längst ut där den expanderar 4mm tjock.
Skulle ha funkat bättre för mig om den varigt 5mm hela vägen. Men jag fick dit mina stänkskydd o innerskärmar bak iaf.
@Lucif3r, @Erik Å, Vart får ni tag i de tjockare och hur ser de ut?.
Biltemas mått uppgifter sa man ta med en nypa salt.
Det gäller att inte förstora nåra hål när de tas bort.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1376983
gubbstrutt skrev: tis 28 apr 2020, 12:00 Vart får ni tag i de tjockare och hur ser de ut?.
Popnitar till innerskärmen fram (de tre nedersta som går in i tröskeln) Biltema 12-987 4,8X20X13,5
20mm längd är lite väl mycket men nästa variant 13mm blir nog i kortaste laget eftersom man ska igenom stänklapp, innerskärm och tröskel. Till nitarna som håller stötfångarna fram och bak skulle förmodligen 13mm räcka till men jag använde samma till alla.
Ta det varsamt vid nitningen, 4.8mm-nitar kräver rejält med dragkraft innan sprinten går av.. Jag valde att kapa sprinten manuellt i stället, ville inte spräcka några plastdelar.
popnit.JPG
popnit.JPG (12.18 KiB) Visad 1479 gånger

Och niten med plasthuvud ska man som sagt använda där man nitar direkt mot stålplåten i skärmen, antar att plastklädseln ska förhindra galvanisk korrosion i kontaktpunkten mellan stål/aluminium
plastnit.JPG
plastnit.JPG (13.2 KiB) Visad 1477 gånger
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]