Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1376034
Utan att själv ha hissat upp och kikat så chansar jag på att fråga vad detta kan vara.

Bilen vibrerar till och från och jag upplever det kommer från höger bak. Det är liksom inte accelerationsvibrationer utan det är så hela tiden, och försvinner mycket i högre hastigheter upplever jag.

Bromsskivor bytt runt om
Bromsok bytt runt om
Belägg bytt runt om
Hjul balanserade och fina sommardäck på
Centrumringar sitter på fälgarna så sitter centrerade på navet
Stötdämparna är J-Spec V2 med topplagringar som är rätt så nybytta

Har inga missljud eller nåt nånstans utan det liksom bara vibrerar från höger bak (känns inte i ratten). Kan även typ kännas som att bilen studsar/vobblar höger bak när bilen stått över natten.

Tips? Vill minnas att detta började efter jag fick bytt bromsar runt om.

Min första okunniga tanke är ju att bromsskivan inte kommit helt slätt emot hjullagret så det skapar små vibrationer, eller att topplagringen till stötdämparen är kass eftersom det studsar ibland.

V70 98
av MickeM
#1376048
Stötdämparbussningen så brukar det dunka rejält i guppen. Du kan ju titta på den uppifrån när någon gungar bilen.
Men dom var ju ganska nya, så kolla så dom inte bara bommat att dra muttern. Den KAN lossna efteråt, om man slarvar.

Du har också länkbussningen framför bakhjulet.
Det brukar dunka ganska bra det också, och inte märkas just på annat vis.

Om det är bakvagnsbussningarna i alu som sitter mer i mitten, så brukar den vingla efter vägen om inte bilprovningen hinner underkänna dom först.

Men, obalans efter allt väg brukar vara just obalans. Första modellen av V70 är inte så känslig för anliggande broms som V70N.
V70N durrar för minsta lilla anliggande.
av Erik Å
#1376065
Anliggande broms är lätt att kolla upp; åk en sväng utan att använda broms och känn sen på bromsskivan, den ska vara sval.
Var det samma problem med vinterdäck på eller dök det upp med sommardäcken? Isåfall, åk till en däckverkstad som har Road Force balanseringsmaskiner så kan de kolla upp om du har ett skevt eller orunt däck bak.. Annars kan du ju prova att växla plats på fram- och bakhjulen och se om problemet flyttar till framaxeln
Innan man monterar bromsskivan så är det jätteviktigt att kolla att monteringsytan på navet är helt ren från rost och smuts (kolla inuti skivan också) så att skivan inte hamnar snett. Om du lyfter och tar av hjulet och sen snurrar på skivan så ser du om den "kastar" dvs rör sig i sidled när den roterar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376100
Kan vara ett däck som är/blivit skadat. Det är inte vanligt idag men händer då och då att slitbanan börjar separera från stålkorden p.g.a yttrre skade (trottoarkant) eller en kvalitetsmiss i tillverkningen. Det senara märks inte direkt utan kommer "smygande". Man kan se det på slitbanan efter en massa mil på att en fläck är mer sliten än resten. Oftast i ena kanten av slitbanan
av panth0n
#1376132
Om du tror att det började efter bromsbyte är det möjligt att det också är det ;-) Kör en tur utan att bromsa och känn efter om det är varmt. Se också över däcken! Minsta ojämnhet/skada fortplantas rätt så bra.

Mer avancerat är ju att hissa upp bilen och kolla bussningar med kofot och häftiga ryck. Se då om bussningar "flyttar på sig", det krävs ju inte mycket för att 1.5 ton ska få sakerna att röra sig nån mm med vibrationer, vobbel & glapp. Är bussningarna i bakvagnen aldrig bytta kanske de är boven i dramat? Bilen är ju 22 år som sagt och gummit kan ju vara sopslut. Men börja som sagt med det lättaste - bromsar och däck. Kan du få tag på annat ok + skiva billigt så är det guld värt att "bara byta." Lycka till (mvh en som löst sitt bakvagnsvobbel enbart genom att byta skiva :-D )
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1376135
Det är inte så enkelt som att ett hjul inte är efterdraget?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]