Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1375563
Hej på er mekaniker och hemafixare.

Bytte till sommardäck nyligen och märkte att vid hastigheter på 90 km/h så vibrerar bilen, och ratten framförallt, ordentligt. Hjulen balanserades förra säsongen och har bara rullat ca 250 mil sedan dom köptes. Det var även vibrationer när jag hade vinterdäck på men kanske inte lika mycket...

Sedan är det en annan grej. När man kör med bilen i hastigheter över ca 50 km/h och framförallt på motorväg 100 km/h+ så känns det som hela bilen glider sidledes. Ungefär som att bakaxeln glider ett par centimeter åt höger och vänster. Man får en väldigt ostabil och "sladdrig" känsla av bilen. Lite som att köra på is.

Ni som åkt på en bro någon gång med kraftig sidvind får en uppfattning om hur det känns. Det känns som när det är lite småstorm ute och vinden tar tag i bilen, så man får parera med ratten lite.

Jag inbillar mig även att bilen drar något (väldigt lite dock) till höger när man kör rakt fram.

Vad är fel? Däcken är nya och balanserade med rätt tryck.
#1375565
Problem nr 2 låter som att bilen är spårkänslig. Det blir tydligare med breda däck, så är dina sommardäck bredare kan det definitivt märkas tydligare. Min 960 blev sådan när jag monterade på sommarhjulen (205/55R16) men hade inte kännt något med 185/65R15 vinterdäck. I mitt fall berodde det nog främst på kassa stötdämpare, problemet försvann när de byttes. Är hjulinställningen felaktig kan det definitivt påverka. Har du överdrivet breda däck är det också svårt att komma ifrån även om allt annat är rätt.
#1375568
bönan skrev:Problem nr 2 låter som att bilen är spårkänslig. Det blir tydligare med breda däck, så är dina sommardäck bredare kan det definitivt märkas tydligare. Min 960 blev sådan när jag monterade på sommarhjulen (205/55R16) men hade inte kännt något med 185/65R15 vinterdäck. I mitt fall berodde det nog främst på kassa stötdämpare, problemet försvann när de byttes. Är hjulinställningen felaktig kan det definitivt påverka. Har du överdrivet breda däck är det också svårt att komma ifrån även om allt annat är rätt.
Hej och tack för ditt svar. Japp vinterdäcken är något i stil med 185... och sommardäcken är 205/50 R16- tydligen någon ovanligare dimension?
#1375573
Kassa bussningar i bakvagnen kan ge känslan av "vingel" eller "glid". Bakvagnen är konstruerad så att man kan säga att den har passiv styrning. Är bussningarna då slut så fungerar givetvis inte bakvagnen som den ska.
Bredare däck kan ge större påverkan på det, men 205or är knappast att anse brett. Det är standard-bredd. 205/50R16 är verkligen standard. Dom flesta 85x70 av lite större motormodeller har det(T5, t ex).


Ang. vibrationerna så gissar jag på att du tappat en vikt. Det händer. Är det billiga däck så kan dom blivit orunda också, inte alls ovanligt.
Och om bakvagnen fladdrar runt lite lagom okontrollerat så kan säkert även det ge vibrationer.
#1375576
Åk till en däckverkstad som har Road Force balanseringsmaskin, den avslöjar obarmhärtigt skeva / orunda däck. Alla har inte såna maskiner, man får ringa runt och fråga.
Bussningsblocken inne i bakaxeln brukar korrodera sönder om man inte rostskyddar dem regelbundet, aluminium mot stål är ingen bra kombination ur korrosionssynpunkt.
Kolla "kulleden" längst ut på sidan också. I framvagnen skulle jag kollat gummibussningarna som håller motorramen mot chassiet. Förutom länkarmsbussningar och styr- / spindelleder :P¨
Dåliga ytterknutar fram kan också ge vibrationer, typiskt värst när man accelererar, lugnare om man frikopplar.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]