Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1374472
Hej där!

Börjar få lite smått panik har hållit på under påskhelgen med morsan Volvo 855,

Hon klippte gräset i kolonin och råkade tappa nyckel och köra över den med gräsklipparen, det som är kvar är metall bladet utan varesig chipet eller larmdosan såklart.

Jag försökte alla knep för att starta bilen inget fungerade, slutade med att jag bogserade hem den för att försöka mer, försökte med jumper 210/211 relät, 50F - 50E, funkade inte. Startmotorn går runt bilen startar för att dö 1 sekund efter, satte jumper på bränslepumpen för att tvinga den att mata in bensin, den startar och dör efter 5 sekunder.
Nu orkar jag inte hålla på mer med detta projekt så tänkte ge upp och låta proffs ordna nya nycklar.

Nu till det roliga, enligt alla ritningar skall immobilizer enheten (9441323) vara under ratten, jag har nästan bott där nere nu men hittar inget med de siffror, börjar få smått panik.
Vill bara hitta den dosan för att köra till nyckelsmed som skall programmera in nya nycklar, inte så sugen på att betala 4000kr till Volvo för lösning.

Bilen i fråga är en 855 10 ventilare från 1996.

Tacksam för svar...
#1374600
Ok, så.man har inte ersatt nyckeln som försvann tidigare, så nu finns INGEN kvar.
Det är lite jobbigare det.

Men, vad ska en låssmed göra med en lös dosa i handen?
Har dom verkligen så dom kan strömsätta och programmera in den så? Låter märkligt.
Jag tror att dom "bara" kan klona en befintlig nyckel.
Men jag vet inte fakta, utan "kill-gissar".
Ska bli intressant att följa tråden.
#1374620
Men grejen är ju att det inte är nyckeln som programmeras, utan det är bilen som programmeras för den nya nyckeln. Och det kräver special-utrustning som jag är tämligen övertygad om att det bara är volvo som har. Ingen som ens lyckats knåpa ihop ett program för eget bruk för det på 24 år. Och då talar vi ändå om i en värld där vi fritt kan programmera om hela motronic4.4-systemet hemma framför datorn...

Det enklaste och troligen billigaste alternativet skulle vara att plocka immo-box och matchande nyckel från skroten(+ tändningslås).
#1374624
Finns det inte en nyckelförsäkring blir det nog tyvärr att kontakta volvo och stå för notan. Varken låssmed eller annat funkar när det inte finns transponder att klona. Alternativet är att hoppas på att transpondern klarat sig och leta där nyckeln blev överkörd.
Eller som Lucif3r föreslår.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1374824
Du behöver chippet som satt i nycklen för att bilen ska starta och gå längre än 2 sek.
Har 2 nycklar förbrukats så är det bara Volvo som kan ordna med ny nyckel och kod.

Att dammsuga gräsmattan kan vara lönsamt så du hittar chippet. Då du kan tejpa fast det så antennringen känner av det när du vrider om nyckeln ;-)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]