Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373659
Det var så att frugan fick för sig att flytta bilen 2m på parkeringen, dagen efter när jag skulle starta hördes bara ett surrande från motorrummet men inget mer. Ingen kompression alltså...
Följde tips från detta forumet om att ta ur tändstiften och hälla i 1 matsked olja och efter det startade bilen (jävlar vad det rök) men den gick bara på 4 cylindrar.
Missfire cylinder 1 enligt Torque.
Lånade en tändspole av kompis och nu går den bra på tomgång men när man gasar på rycker den för att efter man kommit upp i 2000 varv gå fint igen.
Hur går jag vidare? Får inga felkoder från Torque.
Är det olika tändspolar beroende på vilken motor man har?

Edit: går även ryckigt vid lite kraftigare gaspådrag. Problemet verkar värre med varm motor.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Senast redigerad av 1 mil528, redigerad totalt 0 gånger.
#1374012
Elektoniskt gasspjäll som är kass. Men då lös ETS lampan på den 00a jag hade o felkod fanns.
Men det kan vara gammalt gegg runt spjällvingen som gör så spjällvingen inte rör sig som den ska.
Det gav ingen felkod på min 00a S70.
Stiften antar jag du har kolla så de är rena ända ner inte bara på toppen.
Hur många ggr är bilen flyttad 2m?
av mil528
#1374068
Tändstiften har jag bytt, provade även att byta VVT-ventilen eftersom en dålig sådan tydligen kan ge liknande symptom, ingen skillnad dock.
Är det något särskilt att tänka på om jag tar ur gasspjället och gör rent det?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1378766
@mil528, @HenkeNO1, Har ni kollat kablarna och kontakterna som går till varje tändspole de brukar ibland vara dåliga kan då bli överslag mot toppen.
Henke antar att du har separata tändspolar. Vad är det för sensor du syftar på?.
Har ni olja eller vatten i tändstifts brunnarna?.
Tjyvluft nånstans?.

Just my 2 cents
av mil528
#1378962
Har inte gjort något med bilen sista tiden eftersom livet och världen kommit imellan.
Göra rent spjällhuset hjälpte hursomhelst inte. .

När bilen är nystartad och kall går den bra men när man kört någon kilometer börjar det hacka då man gasar på från runt 2000varv. När varvräknaren närmar sig 3000 slutar det.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Erik Å
#1378967
Jag får skäll så fort jag nämner injection cleaner här men själv skulle jag ha testat :-D
Annars kan du ju prova att blanda i typ 20% E85 i tanken och åka ett tag, den tvättar bort allt möjligt :P
Det tar en stund för lambdaregleringen att göra adaption så i början kan det gå lite hackigt.

Vid närmare eftertanke, om du nu saknade kompression på en cylinder så är det nog läge att kolla upp komp på alla fem. Går att testa genom att hänga på ett spärrskaft på vevaxelbulten och dra runt för hand (tändning AV!). Jämför tiden det tar för trycket att pysa ut på de fem kompressionslägena. Rekordkort tid är inget bra i det här läget :-D

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]