Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1379297
Det står (eller stod, i.a.f.) "Alifatnaftabaserad" på flaskan. Troligen med lite smörjande tillsatser.

Det finns nog tillfällen den kan fungera.
Men mot kraftiga ryckningar tror jag inte.
Då är det annat fel än lite smuts.

Ryckningar på lågvarv med varm motor och belastning är oftast dålig gnista enl mina erfarenheter.
Tändkablarna var första misstänkta, i de fall de finns. Speciellt röret ner till stiften, och varför inte kolla tändspolar på samma vis?
En -00 som tråden handlar om, har just direktverkande tändspolar.
Dom borde också kunna få mikroskopiska sprickor där det slår ut i toppen.

Tändablar kollar jag med eltejp lindat ett lager på just det glasfiberröret. Bättre/bra = kabelbyte.
Ingen skillnad = bort med tejpen=annat fel.
Detta test borde funka på tändspolars nedredel också.

Men först givetvis en översyn av kablaget till spolarna. Det är ofta i dåligt skick.
#1379604
Har haft liknande problem med en tändspole från biltema (min V70 har separata spolar). Motorn misstände när den var varm och man belastade den vid ganska lätt acceleration. För få en felkod på spolen så lät jag bilen misstända under konstant belastning i ett antal sekunder. Annars kan man prova att byta en spole i taget. Det luriga i mitt fall var att biltema-spolen var den som var nyast så jag misstänkte inte den från början.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]