Sida 1 av 2
Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: lör 04 apr 2020, 15:23
av Albireo
Hej!
När bilen (en Volvo 850 manuell, Sedan -96:a) ska startas, startar den inte alltid på första försöket.
Ibland (kanske 40-50% av gångerna) snurrar bara startmotorn (och inget mer tycks hända)
Känns nästan som läget för tändningen "står fel" - på något vis.
eller ingen "gnista" eller...
Har inte tänkt på om bränslepumpen kan höras innan start.
Avslutas startförsöket och ett nytt utförs startar den alltid villigt.
Vilka givare är inblandade för att känna tändläget?
Finns kamaxelgivare / eller magnetgivare på svänghjulet eller ....
Var sitter dessa?
Går de att mäta upp? / rengöra eller....
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: lör 04 apr 2020, 16:12
av Lucif3r
Albireo skrev:Finns kamaxelgivare / eller magnetgivare på svänghjulet eller ....
Var sitter dessa?
Går de att mäta upp? / rengöra eller....
Båda 2 finns, och båda krävs för att bilen ska kunna avgöra tändningen.
Vevaxelgivaren sitter nästan exakt rakt ovanför växellådan, kamlägesgivaren sitter på avgaskammen, motsvarande där fördelaren sitter.
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: lör 04 apr 2020, 23:33
av Albireo
Vad är det för typ av givare?
Går de att mäta?
Brukar de "ge upp"?
Eller kan "problemet" ha med givare i insugningsröret att göra?
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: mån 06 apr 2020, 10:03
av Albireo
Eller kan detta fenomen bero på något med MAS (luftmängdmätaren?)

Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: mån 06 apr 2020, 11:24
av Lucif3r
Vad har du för motor?
Vev- och kamaxelgivare kan ge upp, som allt annat. Det du skulle kunna börja med är att skruva loss kamaxelgivaren och kontrollera så det inte är fullt med olja eller liknande i den. Är det det så har du en läckande packbox som bör åtgärdas.
Den är lätt att ta bort, sitter med 2 torx plus en bult för själva ringen som roterar.
Korrision i kontaktstyckena kan också inverka, så skadar inte att kolla upp dom också.
Det går att mäta upp båda givarna, dock kommer jag inte ihåg hur man bör göra eller vilka värden dom ska visa så här på rak arm. Båda är iaf av "impuls"-typ.
Har du läst ut felkoder? Det är ju långt ifrån omöjligt att det är något helt annat som är fel.
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: mån 06 apr 2020, 11:36
av Albireo
Har inte koll på hur man läser felkoder. (mer än att det tydligen går att fixa med en "blinklampa")
Skulle även behöva få koll på varför motorlampan oftast lyser (är det
flexröret som ställer till det?)
Dock gick den igenom besiktningen - trots att den har lite "grovt ljud" från flexslangen och motorlampan lyste

Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: tor 11 jun 2020, 23:53
av Albireo
Finns en bättre beskrivning var jag kan hitta dessa två givare? (blir osäker har jag hittat rätt?) - Det finns bara två lägesgivare?
Är bilen känslig hur bra / dåligt batteri man har? (bilen har inte det bästa batteriet - men har startat hitentills... )
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: fre 12 jun 2020, 11:02
av Lucif3r
Kam- och vevaxelgivaren..?
Kamgivaren sitter på avgaskammen, den längst in mot kupén, förarsidan. Samma placering som fördelarlocket dvs, fast på avgaskammen istället och inte insugskammen
Vevaxelgivaren sitter tämligen exakt rakt ovanför växellådan, riktad nedåt mot svänghjulet.
Dessa bilar är inte direkt känsliga för dåligt batteri... Men börjar det sjunka neråt 11V kan det säkert börjar ploppa upp lite skumma fel.
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: fre 12 jun 2020, 12:03
av Albireo
Tack för Er tid!
Kamaxelgivaren - är det "den stora" med BOSCH 0 232 101 023?
Kamgivare liten.png (322.55 KiB) Visad 1296 gånger
Kan detta vara Vevaxelgivaren? (nästan rakt under)
Vad har den för OEN? (kan väl inte vara så dyr?)
Vevaxelgivare liten.png (355.8 KiB) Visad 1296 gånger
Varför finns två givare? (har det med någon "säkerhet" att göra? - om en går sönder...)
Kan dessa finnas på andra modeller av Volvo? (eller är det bara 850 som har dessa givare?)
Re: Startmoment - 850 2,5 sedan, manuell -96:a
Postat: fre 12 jun 2020, 12:19
av Lucif3r
Ja, det ser rätt ut.
Alla 85x70 har både kam och vevaxelgivare. Rätt säker på att även P2orna(V70N,S80 osv) också har det, och säkert även nyare. Dock skiljer givarna, så klart, men 850 har iaf samma givare som x70 97-98. 99-00 vet jag inte.
Varför det finns två.... Därför att kamaxlarna och veven snurrar olika fort(2 varv på veven motsvarar ett varv på kamaxlarna), och båda krävs för att bilen ska veta när bränsle resp. gnista ska inträffa. Fenix-systemet behöver bara veta kam-/vevpositionen individuellt vid start, medans Motronic måste veta det konstant. Den exakta kalkyleringen är jag inte insatt i, men det finns säkert förklarat någonstans på internet.