- tis 24 mar 2020, 11:34
#1371231
Har en 144hk 850 sedan som bara gått 18t mil. Har kör bilen nu i drygt 1 år. Men haft koll på bilen sedan 2002 då förra ägaren ägde den.
Den har nu tänt lambdasond lampan och har avläst = fel blandning på längre period.
Har nollat den ett par gånger och lampan har tänds igen. Just nu är den fortfarande släkt.
Har åtgärdat ett avgasläckage mellan motor och kat.
Har bytt några spruckna vacuumslangar, men fortfarande svag, tvekar vid gaspådrag, hostar och går bara varva upp till 4t varv. Stillastående går det att komma förbi 4t varv vid viss tvekan.
Jag har mekat mycket volvo och tänkt på luftmassemäteren. MEN hittar ingen luftmassemätare!!
Finns en liten givare instucken i en gummimuff efter luftrenarens slang som verkar kallas tempgivare. När man ser på bilder på reservdelssidor så finns en luftmassemätare för motorer utan turbo. Men denna finns inte på min bil. Har studerat hela slangen mellan luftrenaren och insuget. Det finns ingen luftmassemätare! Hur funkar då motorn att blanda rätt luft/bränslemängd??
Skitjobbig att köra i detta tillstånd. Då man måste gasa för att den ska orka framåt. Måste växla ner till 3an på motorvägens uppförslut. Naturligtvis så ska den besiktas nu om senast en vecka.
Kamrem vattenpump är bytt för ca 1 år sedan.
Funderar på lambdasonden, som skulle kunna ge fel signaler till motorn.
Den har nu tänt lambdasond lampan och har avläst = fel blandning på längre period.
Har nollat den ett par gånger och lampan har tänds igen. Just nu är den fortfarande släkt.
Har åtgärdat ett avgasläckage mellan motor och kat.
Har bytt några spruckna vacuumslangar, men fortfarande svag, tvekar vid gaspådrag, hostar och går bara varva upp till 4t varv. Stillastående går det att komma förbi 4t varv vid viss tvekan.
Jag har mekat mycket volvo och tänkt på luftmassemäteren. MEN hittar ingen luftmassemätare!!
Finns en liten givare instucken i en gummimuff efter luftrenarens slang som verkar kallas tempgivare. När man ser på bilder på reservdelssidor så finns en luftmassemätare för motorer utan turbo. Men denna finns inte på min bil. Har studerat hela slangen mellan luftrenaren och insuget. Det finns ingen luftmassemätare! Hur funkar då motorn att blanda rätt luft/bränslemängd??
Skitjobbig att köra i detta tillstånd. Då man måste gasa för att den ska orka framåt. Måste växla ner till 3an på motorvägens uppförslut. Naturligtvis så ska den besiktas nu om senast en vecka.
Kamrem vattenpump är bytt för ca 1 år sedan.
Funderar på lambdasonden, som skulle kunna ge fel signaler till motorn.