Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
#1371231
Har en 144hk 850 sedan som bara gått 18t mil. Har kör bilen nu i drygt 1 år. Men haft koll på bilen sedan 2002 då förra ägaren ägde den.

Den har nu tänt lambdasond lampan och har avläst = fel blandning på längre period.
Har nollat den ett par gånger och lampan har tänds igen. Just nu är den fortfarande släkt.
Har åtgärdat ett avgasläckage mellan motor och kat.

Har bytt några spruckna vacuumslangar, men fortfarande svag, tvekar vid gaspådrag, hostar och går bara varva upp till 4t varv. Stillastående går det att komma förbi 4t varv vid viss tvekan.

Jag har mekat mycket volvo och tänkt på luftmassemäteren. MEN hittar ingen luftmassemätare!!
Finns en liten givare instucken i en gummimuff efter luftrenarens slang som verkar kallas tempgivare. När man ser på bilder på reservdelssidor så finns en luftmassemätare för motorer utan turbo. Men denna finns inte på min bil. Har studerat hela slangen mellan luftrenaren och insuget. Det finns ingen luftmassemätare! Hur funkar då motorn att blanda rätt luft/bränslemängd??

Skitjobbig att köra i detta tillstånd. Då man måste gasa för att den ska orka framåt. Måste växla ner till 3an på motorvägens uppförslut. Naturligtvis så ska den besiktas nu om senast en vecka.

Kamrem vattenpump är bytt för ca 1 år sedan.

Funderar på lambdasonden, som skulle kunna ge fel signaler till motorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1371277
Det måste väl finnas en MAP-sensor också?
av P165B
#1371280
Jaha systemet heter Fenix :-) Bra att veta. Har samma system på en 855 -97

MAP-sensor? Vad är det?

Har kollat på lambdasonden. Den har 3 kablar fördelat på 2 kontakter. Ganska kort kabel.
Den ena har en röd och en vit kabel. Den andra har en gul kabel. Ser ut som vanliga 2 stifts kontakter med fjädrande metallbygel som man trycker på för att lossa. Men verkar vara en udda lambdasond om man kollar på olika reservdelsfirmor.

Javisst skulle jag kunna köpa en universal och använda gamla kontakterna. Men de som man köper har oftast svart vit och grå kabel. Då vet jag inte vilken kabel som kopplas till gul, svart röd :-/
av P165B
#1371287
Ok förstår. Tittar jag i bilen och rephandboken så är denna kontakt kopplad till en vacuumslang som jag bytte idag. Själva kontakten sitter i en reläbrygga ovanför motorns kylfläkt
av P165B
#1371559
Efter mycket möda så har jag inte fått bort den gamla lambdan. Någon har konstruerat den så det inte går att trä igenom kontakten genom en 22mm ringnyckel :-(
Har provat med en öppen nyckel men den glider över då lambdan tycks vara rejält fastbränd. Hittade numret delvis med digitalkameran. Men fick köra med sökfunktion på nätet för att få fram de 2 sista siffrorna. Den ska heta Volvo 9207998. Ska försöka hitta någon till ett vettigt pris. Volvo tar 1525kr för den. De flesta bildelsfirmorna ligger runt 500 hundringen så det borde gå att översätta numret till typ Hella, Bosch?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371565
Dom flesta återförsäljare brukar skriva ut vilket volvo/bosch/osv-nummer delen i fråga stämmer överrens med. Jag kan dock inte garantera att det är 100% korrekt alla gånger, men då har du ju gjort det du kunnat iaf.

Lambdan, eller avgasdelar överlag, brukar man behöva värma loss. I lambdan's fall ska man värma runt lambdan, inte på den :p
Hjälper inte bara värme så kan man värma ordentligt och sen kyla ner det häftigt(typ, hälla iskallt vatten på området), då brukar rost och skit spricka av den plötsliga temperaturskillnaden.

Och nä, lambdor brukar inte gå att lossa med vanlig hylsa, eller ringnyckel. Det är därför det finns speciella lambdasond-hylsor :P
Har man ingen sådan lär man oftast ta till lite rejälare grejer, såsom en rörtång(var försiktig så du inte krossar sonden bara, utan enbart greppar runt bult-delen). Alternativt plocka ur stiften ur kontakten.... eller klippa kabeln, rekommenderar dock inte att klippa kabeln om du inte har en ny sond i handen att stoppa dit direkt.

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 de[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]