Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371335
Jag böt min övre bussning till poly med enbart en polygrip till hjälp :P Inget jag gärna gör om, fick även slipa lite på ena sidan av bussningen för att ha en suck att få in det i hålet. Men det gick till slut :-D

bussningen nedtill vid växellådan tycker jag du kan byta rakt av. Dom är så passs billiga att man knappt tjänar något på att bara byta bussningarna i sitt nuvarande stag. Sen brukar det inte vara så där jätte-fint heller, sitter ju "lite" utsatt där det sitter. :P
#1371371
v70glt skrev: tis 24 mar 2020, 23:12
gubbstrutt skrev: tis 24 mar 2020, 17:10 Ja det är den delen tänk på att det ev kan bli lite annat ljud i bilen då man har plastbussning.
Vad gäller att byta bara bussningen till en vanlig så är det nogåt slags pressverktyg man kan göra själv har sett det nånstans men hittar det inte nu.
Din bussning har sett bättre dagar ser det ut. Att man får igenom en penna är normalt. Men inte alla sprickor i centrumdelen på bussningen.
Jag skulle byta det undre fästet med till ett med plastbussning eller ett med gummi om du monterar det där uppe så det blir lika både där uppe o där nere.
På sena 99or med elektroniskt gasspjäll ser det ut på ett annat sätt men det gäller inte för dig.

Edit kika även på den lilla bussningen i andra änden på staget på det övre motorfästet.
Tackar! Ja jag har sett att man kan byta enbart bussningen med massa hemfixade verktyg och grejer, det ger jag mig inte in på. Byter hela skiten istället. När du säger att jag ska byta den nedre bussningen, ska jag byta bara bussningen eller hela fästet? Är det lika krångligt att byta bara bussning nedre med massa specialverktyg och skit?

Annan fråga, när man byter fästet måste man hänga upp motorn eller något, det borde vara lugnt den hänger ju på dom andra fyra fästerna medans?
Nedre byter man hela fästet tror inte det går på annat vis. Och byter hela övre fästet som du är inne på (men det är bara min åsikt. ) Har man redan rätt verktyg för bussningen i övre fästet går det säkert lättare.
Jag minns bara att jag bytte det övre först sedan det undre. Om jag fixerade motorn har jag tyvärr glömt av :clown: så det törs jag inte svara på sorry. Men jag är säker på att det finns många andra här som kan svara på den frågan.
#1371428
Lucif3r skrev: ons 25 mar 2020, 16:19 Motorn behöver inte fixeras när övre och undre fästet byts. Dessa 2 är momentstag, och förhindrar bara att motorn vrider på sig frammåt/bakåt

Själva fästet och lutningen av motorn sköts av dom 2 hydraulsika motorfästena och det nedre högra fästet. Lossar man något av dessa måste motorn pallas upp/fixeras.
Tack för svar!
#1371429
gubbstrutt skrev: tis 24 mar 2020, 17:10 Ja det är den delen tänk på att det ev kan bli lite annat ljud i bilen då man har plastbussning.
Vad gäller att byta bara bussningen till en vanlig så är det nogåt slags pressverktyg man kan göra själv har sett det nånstans men hittar det inte nu.
Din bussning har sett bättre dagar ser det ut. Att man får igenom en penna är normalt. Men inte alla sprickor i centrumdelen på bussningen.
Jag skulle byta det undre fästet med till ett med plastbussning eller ett med gummi om du monterar det där uppe så det blir lika både där uppe o där nere.
På sena 99or med elektroniskt gasspjäll ser det ut på ett annat sätt men det gäller inte för dig.

Edit kika även på den lilla bussningen i andra änden på staget på det övre motorfästet.
Med det undre fästet, menar du det här? https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 ... -xc90.html
#1431635
Det känns som en helt ny bil nu, förut så ryckte den och skakade så fort man gasade eller släppte på gasen. Dragläget var hopplöst också. Som sagt en helt ny bil med fina växlingar och motor som sitter fast.
#1432028
Lucif3r skrev: mån 22 feb 2021, 16:07 Yep, det fästet är inte så kul när den ger upp. Inte nog med att det ger vibrationer, ryck och knyck vid gas, broms och svängar, går det riktigt illa blir brytningen på drivaxeln för extrem så man skrotar drivaxeln också..
hoppsan det hoppas jag inte har hänt. Nu sitter fästet iaf
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]