Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371455
Albireo skrev: mån 23 mar 2020, 12:32 Denna bil saknar kupéfilter/pollenfilter. (som kan finnas här How to Replace Volvo 850 Cabin Filter jätte smutsigt filter :-) )
Är det något att bry sig om?
Går det att komplettera?
Hur ofta bör detta bytas? (1ggn/ år eller lika ofta som luftfiltret till motorn eller...)
Tappar man mycket luftflöde?
Det är skillnad på kupefilter och pollenfilter, kallas nog multifilter. Kupefiltret tar lite större skit och ett multifilter är som till en kolfilterfläkt i köket, det innehåller kol. Det tar dom allra minsta partiklarna så som pollen o annat smått, perfekt när man står mycket i bilköer. Har man bara ett vanligt filter så går det att byta till ett multifilter,men jag tror man måste sätta dit en adapter.
#1371632
Erik Å skrev:Du råkar inte känna någon som har en S70 eller V70 classic, det skulle ju gå rätt snabbt att låna filterbyttan och se om den passar på 850..
Den passar, jag har själv monterat flera stycken.
Det finns däremot 2 olika varianter, med 2 olika storlekar på filtret. Jag tvivlar på att man hittar nån av gamla måttet på en skrot dock, det var sällsynt redan för 10-15 år sen.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]