Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1370325
Gröpt ur min transponder som numer sitter i flippnyckln på bild. Ser din nyckel inte ut så, minus uttagen transponder?
20200318_182841.jpg
20200318_182841.jpg (32.62 KiB) Visad 312 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Roy
#1370727
Nej mina nycklar är tunnare och kan knappast innehålla något.
Men bilen går ju nu, efter byte av bensinpumpen.

Men går inte bra. de bytta tändstift av någon anledning.
Till sådana med tre eleketroder.
Med sådana har den aldrig gått bra förr, misständer och bluddrar vid försök till pådrag.
Jag bytte till gamla vanliga, men även de går halvdåligt, med mindre elektrodavstånd går de bättre.
Skall prova ännu mindre avstånd sen.
De tändstift som satt i var alltid perfekta, och bilen gick som en dröm.

Någon som varit med om att bilen är så kräsen på stiften?
Eller har någon ide vad som kan vara problemet.
Jag har även bytt fördelarhus, men utan verkan.

En gång råkade jag få dubbla packningar, de från de demonterade tändstiften blev kvar.
Då gick bilen dåligt ungefär som nu.

Roy
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370828
Det är inte ovanligt att äldre motorer inte gillar sånna där nya stift med fler klor. Bäst att köra på klassiska stift avsdedda för motorn.
Brisk är bra stift, säljs på biltema bl.a. Gå inte efter biltemas modell-lista dock, den stämmde(stämmer?) inte. Så kolla upp stiften på brisk's egna sida istället och köp dom som anges där oavsett vad biltema's lista säger, så får du rätt stift för din motor.
Användarvisningsbild
av Roy
#1370889
TAck för svaren.
Att byta allt är ju vad verkstäder gör, oavset vad som är fel, och man får betala det som är bytt trots att det inte var fel på flera av de sakerna.
Så gör inte jag.

Bränslefiltret byttes när bensinpumpen byttes.

Varför man bytte tändstift är kanske just det faktum jag beskrev ovan.

Med "vanliga" stift i nu går den betydligt bättre.
Bäst vore de gamla stiften som jag brukar göra rent och ställa in avstånd. Men de slängde de på verkstaden.
Jag menar at stiften kan vara slitna men är de rena och har rätt avstånd så funkar de.
Något jag praktiserat i närmre 20 år med bilen.

Idag skall jag testa med lite mindre eleketrodavstånd så får vi se vad som händer.

Ja flerelekerodstiften går ju inte att justera avstånd på. Så de får man slänga när de är körda en tid.

Sen kan man undra hur viktigt det är att stiften har rätt längd, dvs går ner på rätt sätt i förbränningsrummet.
Tyvärr kan jag ju inte mäta på de stiften man slängde, och som funkade perfekt.

Och med minnet av att dubbla packningar var ödestigert så kan man tänka sig detta.

Roy
av Erik Å
#1370903
Så där kritiskt brukar det inte vara med tändstiften, det låter som det är något annat fel. Det kanske är läge att mäta upp bränsletrycket? Jag skulle testat att köra igenom en flaska injection cleaner också. Är slangen till map-givaren fräsch? Kollat efter vakuum-läckor i slanghärvan? Slangen till bromsservot ställer till med trubbel om den börjar läcka.. :-)
Sen kan man kolla kompressionen någorlunda enkelt genom att dra runt motorn för hand, det märks om trycket pyser ut snabbare i någon cylinder
Användarvisningsbild
av Roy
#1370975
Med 0,6 mm eleketrodavstånd går bilen klockrent.
Vilken fin bil den gamla S70 nu blev plötsligt, och vad roligt att köra den, finkörde en 300 km tur under dagen.
Dvs med en tiondels mm mindre gnistgap.

Ja klart att så kritiskt skall det inte vara.
Men efterssom den nu går som ny så är det knappas något fel med bränsle etc.

Nästa steg blir att mäta upp tändkablarna. Tändstiften har 10 kohm inbyggt avstörningsmotstånd.
Är de gamla och åldrade kanske resistansen är väldigt olika, och för högt.
Vet inte vilken typ av kablar det är, fanns ju kolkablar och sådana med lindad motståndstråd i.

Avsikten var ju att reducera radiostörningar.

Återkommer med fakta om kablarna.

Roy
av Erik Å
#1370983
Har du bytt rotor förresten? Det sitter tydligen ett avstörningsmotstånd mellan mittkontakten och kontakten ute på armen. Nån här råkade ut för att det blev avbrott i motståndet. Det går att bygla över, funkar bara bättre men den kanske knattrar lite mer om man brukar lyssna på AM-radio :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1370985
Att den går bättre med mindre elektrodavstånd är ju för att gnistan får enklare att hoppa. Jag skulle kolla upp tändspolen, rotorn, fördelaren ser jag att du bytt, samt tändkablar.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]