Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369736
Idag sitter det en SONY XR-7070 4x20W CD-CHANGER-CONTROL. (CD-växlaren sitter i bagageutrymmet.)
CD-växlaren fungerar nog som den ska - men resten. (ljudet / displayen mm. blir bara knas)
Sätts radion på, går det bara en stund så börjar det att brumma - ljudet kan tystna - eller max volym (tror att någon högtalare är spräckt pga. detta...) Vet inte om detta är någon Volvo original.
Vill man, viker man upp "handtaget" och drar ut hela stereon och tar den med sig...

Finns något att bara "plugga" in i uttaget? (SONY standard / Volvo standard...)
Vad bör man tänka på när man söker bilstereo?
Vilka högtalare bör passa denna bil?
#1369756
Storleken är standard (enkel-DIN), så det går att köpa en ny stereo. Men då Sonyn är en gammal stereo är det inte säkert att den har standardiserade ISO-kontakter. Det finns adaptrar mellan Volvo och ISO (https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... v70-p79123) men det förutsätter att man inte klippt av Volvokablaget och skarvat på Sonykablarna.

Högtalare är 5,25" men kan behöva någon adapter för att passa, bör finnas massa trådar om det på Google...
#1370011
Vilken enkel-din, eller dubbeldin för den delen(med ev. viss modifikation), passar.

Att få CD-växlaren att fungera med annat än orginalstereon kostar nog mer än det är värt. ...Och vem tusan använder CD-skivor nuförtiden ändå? :P Ta och rippa skivorna och släng in dom på ett USB-minne istället, ryms betydligt mer än vad cd-växlaren sväljer ;-)
#1370970
Sant å ena sidan, men det är lite "kult" att ha en fungerande cd-växlare. 8-) Höra hur skivan kan hoppa ifall guppet är för stort. :x
CD-växlaren (tror jag) jobbar helt själv. En lågnivå ingång i stereo skulle nog räcka? - en bit - Sedan borde det inte krävas så mycket att välja skiva och spår. (Men det är en annan sida)
Ang. bilstereo finns en uppsjö med massor av alternativ.
Allt från en som bara spelar radio för någon hundring till en som kanske både har GPS och Backkamera eller Android-koppling eller Internetanslutning DAB-förberedd eller....
Någon som installerat något "kul"?
#1370994
Finns ju flertalet orginalstereos från Volvo med CD-växlare som tillbehör om man vill gå den vägen. De går att komplettera med en aux/Bluetooth adapter.
#1370995
Personligen kollar jag efter dessa saker när jag kollar på stereo:
Antal lågnivåutgångar.
Om den har USB.(jag föredrar USB över andra alternativ)
Pris.
Inställningsmöjligheter(såsom equalizer, fader, comp osv)
Färg på belysningen. Kan man få matchande som resten av interiörer så är ju det kanon :-)

GPS, backkamera, osv är inget jag vill ha i stereon. Främst då placeringen av stereon är allt annat än optimal för att titta på en skärm, plus att dom kostar en jävla hög mer pengar än t ex en raspberry PI med en 7" skärm :P

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]