Sida 1 av 2

Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: lör 14 mar 2020, 15:32
av Albireo
Skolorna verkar vara många hur en handbroms ska justeras.
Just nu tar den långt upp 14-15 hack (sedan tar det stopp i plasten) - men hjulen låser sig.
Får dra 6-7hack innan någon form av motstånd börjar kännas.

1)
Tänkte börja med att öppna under mittarmstödet och se om vajerglappet går att justera bort.
Under armstödet finns en "dold" lucka formad efter lådans botten och upp i framkant en bit. Verkar även ha en liten "urgröpning" för en mejsel - men inget känns hända.
Är jag på rätt ställe för att se vajern och ev. justera vajern? Om så - hur öppnas luckan?
Eller måste hela konsolen bort (på något sätt?)

2)
Finns det någon justering vid bakhjulen? (Något hål och en justerskruv?)
(åt vilket håll spänner man backarna)
Eller måste skivorna först bort för att besikta bromsbackarna?

Med andra ord hur får jag mindre spel på handbromsen (handbromsverkan känns det inget fel på)

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: lör 14 mar 2020, 16:11
av Lucif3r
1: Luckan bryts bort med en mejsel(eller nagel, lättare med mejsel dock). Som alla gamla plastluckor kan den sitta rätt duktigt.
Det du lär ta reda på innan du börjar skruva på spaken är om wiren rör sig när du drar dom där första 6-7 hacken. Om wiren inte rör sig, så kan du justera spaken. Om wiren däremot rör sig, så ligger felet ute vid hjulen.

2: Ja, det finns en justerskruv ute vid hjulen(edit: det är 1st justerskruv per hjul, finns inget som justerar båda samtidigt), nås via ett lagom litet hål i skivan. Själva skruven sitter ungefär kl12. Att hitta själva kugghjulet man ska snurra på kan vara lagom svårt. Lätt att man istället drar i fjädern(svårt att känna skillnad ibland). En flat mejsel krävs, föreslår en så bred som du kan få in i hålet, blir lite lättare då.
Håll kommer jag inte ihåg på rak arm, men tror det är uppåt man skjuter kugghjulet. Du får prova dig fram. Backarna ska justeras tills du inte kan dra runt skivan med handkraft(såvida du inte är ovanligt stark då...).

Justeringen ute vid hjulen ska göras med slapp wire, dvs du ska lossa på den vid spaken. Först när backarna är rätt-justerade justerar du spaken tills den låser där den ska(5-6 hack). Handbromsen ska vara så lätt att låsa att du kan göra det med 2 fingrar.

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: lör 14 mar 2020, 19:06
av Erik Å
Lucif3r skrev: lör 14 mar 2020, 16:11 ... Att hitta själva kugghjulet man ska snurra på kan vara lagom svårt...
..Håll kommer jag inte ihåg på rak arm, men tror det är uppåt man skjuter kugghjulet. ..
.. Backarna ska justeras tills du inte kan dra runt skivan med handkraft..
1. Brukar gå att se genom bulthålen sen man tagit av hjulet. Lys med liten ficklampa och spana efter "kugghjulet"
2. Det beror på hur man har monterat expanderskruvarna, ändvänder man dem så blir det tvärtom. Lämpligen så vänder man dem så att åtdragning blir "uppåt" på båda sidorna när man monterar dem. Vissa bilar har en stansad plåtbit från fabrik i stället för ställbar expander. Byt till ställbar isåfall, kostar ca 60 kr/st hos Vparts
3. Släpp 3-4 knäpp på kugghjulet efter att man dragit åt så att skivan precis fastnar, finns inget skäl att åka omkring med anliggande handbroms. Bensin är visserligen busbilligt just nu men ändå :-)

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: lör 14 mar 2020, 19:13
av Albireo
Tack för stödet ;-)
Rätt med luckan - gick bättre med en lite större mejsel. Dock ser jag fortfarande inga vajrar.
Allt jag ser (förutom två bultar som förmodligen håller konsolen) är en stor torx som pekar framåt med okänd storlek (har inte så stor - ännu)
Är det denna skruv som sträcker vajrarna? Sträcks vajrarna när skruven skruvas in (framåt) eller ut (bakåt)? (Torks-skruven rör sig när man drar i handbromsspaken.)
Bör / måste hela konsolen skruvas bort för att se/komma åt?

Plockade lös ena hjulet, och där fanns faktiskt ett extra "hål" (6mm?) inte stort.
Är det genom detta lilla hål som bromsen kan justeras? (ville inte börja "böka" innan jag hade koll på vajern vid spaken.) Hålen för hjulbultarna fungerar nog inte. (tittade inte efter spännaren - var för ljust)

Måste nog åka till en lyft för att kunna få en jämn justering av handbromsen.
Funderar hur det kan blivit så här (Har inte haft bilen så länge) - Första gången jag drog i spaken kändes det "bra", men så drog jag lite hårdarde,
och då var det som vajern lossnade och spaken flög upp ytterligare ett antal hack. Men eftersom båda bromsarna verkar ta jämt, kan inte någon vajer gått av. (vilket var min förta tanke)
Enda sättet att veta om bromsbanden är i bra kondition - Är det att lossa på bromsskivan?
Visst - att spänna handbromsen kan fungera (men inte om det är pga. banden är slut ...)

Har varit med om ett fall när bromsbanden hade lossnat och snurrade med hjulet, när handbromsen drogs "fungerade" den (inte full styrka) men bilen kunde få problem att backa - då kändes något knas...

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: lör 14 mar 2020, 19:41
av Erik Å
Jo det är fullt möjligt att ett friktionsbelägg har lossnat från en bromsback, har råkat ut för det.
Under justeringsluckan ser du bara en 8mm (lite osäkert) insexskruv vänd framåt i färdriktningen. Skruvar du ur denna så slackar vajrarna. Vill du se vajrarna så måste du lyfta upp mittkonsolen, den sitter med några skruvar i bakkanten vid askkoppen någonstans och sen kanske det var någon skruv framtill, minns inte riktigt. Och jag har en tidig V70 så mittkonsolen är kanske lite annorlunda.
Jag trodde att jag slet av en wire när det plötsligt small och spaken stod rakt upp. Men det visade sig att Volvo glömt att montera en stoppring på röraxeln som de två oken som drar i wirarna sitter på. Ena oket gled av axeln (konstigt att det fungerat i 18 år!). Ny stoppring kostade några kronor hos Volvo :-)
Det lilla hålet i kanten av bromsskivans "hatt" tror jag är till för att inspektera tjockleken på bromsbeläggen, men det går ändå inte för det sitter någon metallkant i vägen och skymmer . Jag rekommenderar att titta (och peta) på kugghjulet genom bulthålen, det ska gå
Att ta av bromsskivan är lite jobbigt eftersom man måste lyfta av bromsoket. Är man försiktigt så kan man ha kvar bromsröret, om man knäpper loss det från plastclipsen på bakaxeln. Men var försiktig så röret inte böjs i onödan.
Skivan sitter fast med den lilla styrpinnen plus rost runt navet. Och så kan det ha blivit en rostkant i trumman innanför backarna, som de då hakar fast i när man försöker ta av skivan. Kan bli aktuellt att släppa på expanderskruven för att de ska släppa. Undvik att hamra på skivan, hjullagren mår inget bra av det :oops:

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: sön 22 mar 2020, 17:37
av Albireo
Erik Å skrev:...stoppring på röraxeln...
Är det möjligt att se om den är trasig på denna bil? Var sitter den? (måste mycket kläs av för att hitta den?)

Hissade upp bilen på lyften och plockade bort hjulen.
Bromsoken var inget problem att lossa (och hänga upp)
Bromsskivorna var heller inget problem att ta lös (handbromsbackarna trilskades lite - men inte så mycket.)
Kunde mäta upp följande mått ..:
  • Bromsskivor .: ca 8,5mm
  • Bromsband .: ca3-4mm
  • Bromsbackar .: ca3-5mm
Vilka mått räknas som "minimum"?

När nu allt var "bortplockat" snurrade jag på bakhjulslagren - de lät "torra" men inget glapp.
Något att bry mig om? (Kanske håller jätte länge än?)
Funderade även över bromsoken tyckte inte kolvarna gick så jätte lätt att röra på.
Tätningen på en kolv såg inte bra ut (men osäker om tätningen ändå håller tätt.) - svårt att se.
Ska dessa renoveras eller bytas eller...?

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: sön 22 mar 2020, 18:09
av Erik Å
Minimitjocklek bakre bromsskivor: 8.4mm enligt Haynes (ny: 9.6mm)
Bromsbeläggens minimitjocklek 2.0mm. Handbromsbeläggen står det inget om..

Röraxeln sitter i princip tvärs mellan dynorna på framstolarna, syns så fort man lyfter mittkonsolen. Tyvärr så visar inte Robert hur man gör, jag är rätt säker på att det sitter ett par skruvar nertill i bakkanten. Kanske åtkomliga om man tar ur askkoppen? Och sen är det nog ett par skruvar under luckan som döljer justerskruven i botten

Filmtajm! :-)


handbroms_kom.png
handbroms_kom.png (75.7 KiB) Visad 3832 gånger
Jag saknade en av stoppringarna så det ena oket gled av axeländen! Märkligt nog så fungerade det i 18 år utan stoppring..

Kolvarna i bakre bromsoken kan rosta fast efter bara ett par vintrar. Om kolvarna är okej (inga rosthål i kromskiktet) så går oken att renovera. Men det är lite pyssel.. Annars finns relativt billiga ok hos trodo.se, m.fl. webbshoppar. Men det är ju inte bromsoken som rår för att handbromsen inte fungerar :-)

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: sön 22 mar 2020, 19:39
av Lucif3r
Handbromsbackarna har mig veterligt ingen "minigräns", utan det är väl typ byte när handbromsen börjar låta illa och/eller inte låser längre. Normalt sett ska man aldrig behöva justera handbromsen efter man justerat den efter byte, utan den ska "hålla sig" tills beläggen är utslitna.

Däremot finns det minigräns på trumman i bromsskivan. Den slits ju likväl som skivdelen för färdbromsen. Dock brukar skivdelen slitas ut betydligt fortare än trumman, av naturliga skäl.
Jag har dock ingen aning om vad denna minigräns är, vet bara att den finns. Inget jag la på minnet då det är rätt ointressant i praktiken.

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: sön 22 mar 2020, 21:07
av Erik Å
Man får nog anstränga sig om man ska hinna nöta ut handbromsbackarna innan rosten får beläggen att lossna.. ? :P

Re: Justera handbroms 850 sedan -97

Postat: sön 22 mar 2020, 21:32
av Lucif3r
Ja, troligen :P
Visst, gillar man handbromsvändningar så går det väl relativt fort att slita ut beläggen, men jag misstänker att dom flesta inte sysslar med sånt :-D