Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1371078
Det verkar vara lit "bök" att plocka bort konsolen. (fick det till 6 eller 8st skruvar) - 2st vet jag av...
Efter min justering verkar handbromsen enkelt låsa hjulen och det känns även som de påverkar hjulen ganska jämnt.
(så om det är något fel på stoppringen får det förbli ett tag till :-) )
Justerskruven drog jag bara för hand till den började ge lite motstånd (efter bromsbanden var justerade vid hjulen)

Nu gjorde jag inte något åt att justerskruven såg väldigt torr. Och hur den automatiskt ska kunna justeras har jag ingen aning om
Fjädern som håller ihop bromsbanden ligger mellan justerskruvens "taggar", vilket hörs när skruven justeras.

Helt klart verkar det vara dags att köpa nya bromsskivor. (får se vad bromsok, klossar samt monteringssats kostar.)
Enklast är om man får tag på ok som inte behöver skickas tillbaka.
Mellan bromskolvarna och bromsklossen finns en tunn skiva (som inte verkar något större fel på)
av Erik Å
#1371090
Albireo skrev: mån 23 mar 2020, 11:10 ..Och hur den automatiskt ska kunna justeras har jag ingen aning om
Fjädern som håller ihop bromsbanden ligger mellan justerskruvens "taggar", vilket hörs när skruven justeras.
Nej den kan inte justeras automatiskt, där krävs en mänsklig insats :-D
Fjädern ligger mot tagghjulet med avsikt att det inte ska skruva upp sig själv. Människan förväntas peta på tandhjulet utifrån genom antingen bulthålen eller det ensamma hålet i kanten av skivan tills bromsen precis börjar "ta", sen backar man 3-4 knäpp. Vid justeringen ska vajrarna vara slackade, säkrast är att släppa lite på justerskruven i mittkonsolen först. När tandhjulen är injusterade så fintrimmar man skruven tills spaken börjar ta vid 3-4 knäpp upp..

Albireo skrev: mån 23 mar 2020, 11:10 Helt klart verkar det vara dags att köpa nya bromsskivor. (får se vad bromsok, klossar samt monteringssats kostar.)
Enklast är om man får tag på ok som inte behöver skickas tillbaka.
Mellan bromskolvarna och bromsklossen finns en tunn skiva (som inte verkar något större fel på)
De billigaste skivorna brukar inte vara lackerade runt navet och då blir de snabbt fula. Men man kan förstås måla på lite färg själv.. De flesta oken som säljs på nätet behöver ingen retur av stommar.
Plåtbrickan sitter där för att dämpa gnissel. Men samtidigt ökar den risken för anliggande broms då det samlas rost och smuts bakom den så att hela paketet börjar "fjädra". Jag brukar ta bort plåtarna och smöra på kopparpasta i stället så att kolvnosen klibbar fast på belägget. Ger mer distinkt bromsverkan och mindre risk för anliggande broms. ..
av Albireo
#1371168
Tack! Bra sammanfattning.

Kan tillägga följande i mitt fall.
Om justerskruven till handbromsen skruvas "upp" (utsidan av skruven upp) spänner handbromsbackarna.

Saknar en passande mejsel för att det ska fungera bra. (skulle haft ett tunt skaft och bred klinga)
Har beställt belaggda skivor och nya klossar. Till bromsoken har jag beställt en repsats med nya kolvar och packningar.
Ska försöka byta bromsvätska samtidigt. (men vet inte hur bromsvätskan ska stoppas när oken är borttagna - vill undvika för mycket luft i systemet)
När bromsvätskan är gammal har den fått en lite brun/gul tonoing och det syns när den nya bromsvätskan börjar komma ut till hjulet.
av Erik Å
#1371319
Torka rent runt bromsrörsnippeln och några centimeter upp på röret så gott det går innan du lossar den. Sen torkar man ren den lossade röränden och nippeln, lägger en plastpåse dubbel över änden och drar ihop den över nippeln med ett gummiband. Så håller sig bromsröret rent medan man rotar runt i rost och smuts :-)
Rör- och luftningsnipplarna kan vara rejält fastrostade, lägg på rostlösande olja några dar innan ingreppet. I sista hand får man försöka värma med blåslampa. En bromsrörsnyckel som man knackat ihop så den har greppassning runt nippeln brukar funka bäst men det kan mycket väl gå åt skogen så man drar nipplarna runda ändå.
Vanligaste(?) orsaken till att kolvarna kärvar är att det blir rost på insidan av cylindrarna på den smala remsan mellan o-ringen och bälgen, rosten sväller så till slut kläms kolven fast. Rosten går att slipa bort med fin smärgelduk. Spåret för o-ringen är viktigt att rengöra noggrant, särskilt fasningen på utsidan annars går inte kolven tillbaka. Sen behöver kontaktytan mot bälgen befrias från rost, likaså glidytorna som beläggen ligger mot. Hur man gör med resten av oket är mest en kosmetisk fråga.. Glöm inte att tvätta insidan av cylindrarna och alla kanaler supernoga innan montering, slip- och rostdamm kommer inte att göra gott i bromssystemet ;-) Innan montering ska man smörja kolv och yttre delen av cylindern med silikon/bromsmonteringsfett. Men lägg inget fett innanför o-ringen, där sköter bromsvätskan jobbet.
viewtopic.php?f=3&t=154547
av Albireo
#1371396
Erik Å skrev:...ägger en plastpåse dubbel över änden och drar ihop den över nippeln med ett gummiband...
Räcker det för att "hålla tätt" (och hålla smuts borta?)


Erik Å skrev:...En bromsrörsnyckel som man knackat ihop så den har greppassning runt nippeln brukar funka bäst...
Har du dimensionen i skallen (måste kolla att jag har en passande rörnyckel).


Erik Å skrev:...Glöm inte att tvätta insidan av cylindrarna och alla kanaler supernoga innan montering...
Tänkte fylla / täta med torkpapper - bara att dra ut efter putsen (vi får se hur mycket rost som finns längre in.)


Erik Å skrev:...Rosten går att slipa bort med fin smärgelduk...
Tänkte testa lite lätt med en Dremel (bromsoken - är dessa av gjutjärn eller aluminium?)

Tack så länge!
av Erik Å
#1371412
Albireo skrev: ons 25 mar 2020, 13:55
Erik Å skrev:...ägger en plastpåse dubbel över änden och drar ihop den över nippeln med ett gummiband...
Räcker det för att "hålla tätt" (och hålla smuts borta?)
Erik Å skrev:...En bromsrörsnyckel som man knackat ihop så den har greppassning runt nippeln brukar funka bäst...
Har du dimensionen i skallen (måste kolla att jag har en passande rörnyckel).
Erik Å skrev:...Glöm inte att tvätta insidan av cylindrarna och alla kanaler supernoga innan montering...
Tänkte fylla / täta med torkpapper - bara att dra ut efter putsen (vi får se hur mycket rost som finns längre in.)
Erik Å skrev:...Rosten går att slipa bort med fin smärgelduk...
Tänkte testa lite lätt med en Dremel (bromsoken - är dessa av gjutjärn eller aluminium?)
1. Det blir nästan tätt om man skjuter tillbaka nippeln och virar hårt med ett gummiband många varv.. Droppar bara enstaka droppar, ska man inte lämna bilen utan ok flera dar så funkar det.
2. Nej, minns tyvärr inte :-)
3. Har försökt med det kryper in damm ändå. Bästa att skölja ur oket med t-sprit efteråt
4. Det är gjutjärn. Svårt bara komma åt med Dremel eftersom det är ett dubbelsidigt ok så den andra cylindern sitter i vägen.. Dela halvorna får man inte enligt Haynes. Men pilla runt smärgelduk med fingrarna går faktiskt. Lätt är det inte :-)
Finishen på cylinderns insida är inte kritisk eftersom det är o-ringen som tätar mot kolven så kolven måste ha perfekt yta och likaså gjutjärnet i spåret under o-ringen
När man ska ta ut kolvarna kan man lägga en träkloss mellan och lägga på tryckluft. Då hoppar ena kolven ut men vanligtvis inte den andra. Lite meckigt att få ut båda, man får lirka ut en i taget. Jag har faktiskt sparat ett gammalt ok där kolvarna har rostat fast så totalt att jag inte lyckats rubba dem trots bräckjärn och slägga!

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]