Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372202
Så här gjorde jag för att förskjuta vaxtermostatens reglerområde mot kallare.
Jag misstänker att det med tiden läcker ut vax förbi o-ringstätningen som jag antar finns runt pinnen som trycker mot vakuummembranet. Och då blir termostaten sämre och sämre på att trycka över spjället till kalluft-läget..

1. Oops hela spjället hoppade visst isär i sina beståndsdelar.. Jag gjorde ingenting! Okej pillade lite kanske :-D
När termostaten (mässingröret inne i fjädern) värms upp så trycks en pinne ner mot membranet i vakuumdosan. Hela mässingröret trycks uppåt (i bilden) och trycker över spjället mot kalluft-läget. Kyls termostaten ner så kryper mässinghylsan i stället nedåt med hjälp av returfjädern och drar spjället mot varmluft. Lägger man på vakuum i dosan så försvinner fotfästet för pinnen i termostaten och spjället går ytterligare mot varmluft. Men vakuum kan aldrig få spjället att gå mot kalluft, det är bara termostaten som kan åstadkomma detta.

IMG_20200301_165712_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200301_165712_1CS_DxO_PL_1920.jpg (206.26 KiB) Visad 467 gånger

2. Termostaten kan man lyfta mot returfjäderns kraft. Ett par träpinnar tvärs över huset håller kvar termostaten i övre läget
IMG_20200301_172959_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200301_172959_1CS_DxO_PL_1920.jpg (183.77 KiB) Visad 467 gånger

3. Jag tog en M3-mutter av mässing, fyllde hålet med epoxy och filade kanterna så den blev konisk. Filade ner tjockleken en aning också
IMG_20200301_194704_DxO_full.jpg
IMG_20200301_194704_DxO_full.jpg (153.55 KiB) Visad 467 gånger

4. Längst ner under termostaten ser man hur "pinnen" trycker ner i en konisk försänkning i membranet
IMG_20200301_173550_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200301_173550_1CS_DxO_PL_1920.jpg (163.53 KiB) Visad 467 gånger

5. Muttern nedpetad i försänkningen
IMG_20200301_195117_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200301_195117_1CS_DxO_PL_1920.jpg (166.35 KiB) Visad 467 gånger

6. Hurra! Spjället står helt på kalluft när alltihop befinner sig i rumstemperatur. Så var det inte innan operationen..
Men visst märker man att regleringen har blivit "trubbigare", det krävs större temperaturförändring för att flytta spjället mellan ytterlägena. Behöver nog en ny termostat men den går inte att få ut med mindre än att man bryter isär vakuumdosan. Ska se om jag hittar ett bättre blandningsspjäll på skroten.
IMG_20200301_185940_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200301_185940_1CS_DxO_PL_1920.jpg (159.63 KiB) Visad 467 gånger
Senast redigerad av 8 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1372286
gubbstrutt skrev: mån 30 mar 2020, 21:17 Har du kollat vad hela enheten kostar ny med termostat o allt törs man väl knappt tänka på :sick: ?
Jag har letat men hittar den inte hos volvopartswebstore. Det känns som om hela biten skulle kosta runt tusenlappen men jag kan ha fel :P
Tänkte besöka självplocken men väntar tills det blir +15 ute så jag kan enkelt kan kolla på möjliga donatorer om spjället har börjat gå över till kalluftläget :-)
Å andra sidan funkar det rätt perfekt nu så jag kanske prioriterar andra underhållsjobb, det finns mer att göra..
#1451452
Tar upp denna tråd då jag med verkar ha bekymmer med blandspjället.
Körde 4-5 mil igår i värmen bilen var skitslö så jag stannar o tar bort snabeln till friskluften som går in i luftrenaren.
Jodå nog fan var spjället så gott som stängt fast det är varmt ute. När jag plockat ur snabeln öppnade spjället nästan helt eft en liten stund fast motorn var av o huven öppen.
Så jag körde vidare utan bilen gick mycket bättre. Sen lät jag bilen stå till fram på natten ute temp 16+ spjället var fortfarande nästan helt öppet kasta på snabeln o körde ut på motor vägen sedan bort med den igen då höll spjället på o stänga. :bored: .


Jag såg tidigare i tråden att om man tar bort vacumet till klockan som sitter på blandaren håller spjället sig öppet jämnt då?.
Tar man bort vacum ledningen när spjället redan är öppet?.
Kan det gå att få min luftblandare o funka med. Som den är nu öppnar den väl som den ska om jag kör i Saharas öken? :-( .

Jag har inte samma motor som Erik Å. Har en B5252S 10v i min V70. Men blandspjället med vackum slangar o så ser lika ut vad jag kan se.

Tack för svar. Och för den här tråden.
#1451456
Både vaxtermostaten och vakuumdosan tvingar spjället mot varmluftsläget. Och sen är det bara en returfjäder som ska skicka spjället till kalluftläget om ingen av dem vill ha mer värme
Ingen av mekanismerna kan ställa om till kalluft om den andra mekanismen gör fel..

Vaxtermostaten verkar uppenbarligen gå alltmer mot varmt allteftersom den åldras.
Prova att rycka ur slangen till vakuumdosan, blir det fortfarande varmt då så är det vaxtermostaten som gör fel.

På sommaren skulle man ju faktiskt kunna ta bort folieslangen till grenröret (men då går motorn fortfarande på varm luft inifrån motorutrymmet) alternativt borra in en skruv genom plasten runt spjället så att man tvingar spjället att stå i kalluftläget.. Och sen återställer man när vinterkylan närmar sig :-)
#1451491
Erik Å skrev:Prova att rycka ur slangen till vakuumdosan, blir det fortfarande varmt då så är det vaxtermostaten som gör fel.
Tack för svaret. Du menar ta bort vacum ledningen som går till den runda delen av luftblandaren invid spjället?.
I mitt fall är den ledningen svart. Slangstosen syns i bild ovan.
#1451516
gubbstrutt skrev: tor 24 jun 2021, 04:33 Jag såg tidigare i tråden att om man tar bort vacumet till klockan som sitter på blandaren håller spjället sig öppet jämnt då?.
Tar man bort vacum ledningen när spjället redan är öppet?.
Kan det gå att få min luftblandare o funka med. Som den är nu öppnar den väl som den ska om jag kör i Saharas öken? :-( .
Jag tog bort spjäll och hela anorningen på min 745-a när jag började köra på E85 för en himla massa år sedan (typ 10?) Och sticker in slangen från grenröret direkt in i luftfiltret, funkat bra i alla år. Sommar som vinter. Men nu i höstas så började jag köra på bensin för att utesluta att det var körningen på E85 som orsakade mina problem med motorn. Så jag har kört hela vintern och våren på bensin och "fått fart" ordentligt på den gamla (c:a 50000 mil) 16V rödblockaren :-D :-D . Plötsligt en dag (en av mina få långsträckor) så tog orken slut. Den gick jömt och fint men orkade inget. När jag kom hem och kollade på motorn hade den "sugit ihop" rörböjen mellan den veckade slangen från LMM-en och spjällhuset. Den kändes nästan som gele. Så jag plockade bort den, rätade. ut den och lät den svalna. Den blev inte skadad av "äventyret" och den stelnade fort och sitter där igen och motorn går bra igen. Slangen sitter nu vid sidan om luftfiltret..... :-)
Så stor är alltså skillnaden på temperaturen på avgaserna mellan bensin och E85. Detta har inte hänt under alla somrar tidigare när jag kört på etanol
Motorn får fortfarande luft från motorrummet, men inde direkt från grenröret, har skruvat (med Macrolon) igen det hålet som "tratten" till luftfiltret går ut till grillen och "hasplåten" sitter på plats.
#1451542
Tack för era svar :-) . I morse var spjället helt öppet (nåja så gott som) men stängdes så fort jag startade. Så jag har lossat vacum slangen som går ner till luftblandarens runda klocka efter att spjället öppnat utan friskluft snabeln .
Spjället öppnar sig skapligt fort Om jag (inte) har friskluft snabeln på. Det behövs bara lite fart vind så är det endast öppet med ca 25% med snabeln PÅ :-( så det stänger alldeles för lätt så att säga .
Nu drar det lite tjyvluft på den där vacum grejen som sitter i luftrenarens lock efter att ha lossat slangen. Antar när jag ser bilderna att det är där backventilen sitter. Är det ok att plugga där slangen setat vill ju inte paja nått mer?.
Nu ska alltså spjället vara öppet hela tiden så att jag kan köra med friskluft eller har jag fattat fel?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1451544
Vakuumventilen / termostaten som sitter inne i luftrenaren går att justera genom att skruva på munstycket men då behöver man en termometer för att se vad det blir. Kör utan vakuum så länge, det kommer att funka fint hela sommaren.. Bilen lär gå som en raket nu när den får kall luft :party:
Kanske tillräckligt bra även på vintern, du har ju kvar vaxtermostaten
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.