Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1370233
Nu har jag pillat isär vakuum-termostaten. Mycket riktigt så finns det en backventil ut mot membrandosan på spjället. Men det finns ingen "pyskanal" så när backventilen väl har stängt så ligger spjället kvar i varmluftsläget l*ä*n*g*e.. Ärligt talat så lyckas jag inte lista ut hur detta är tänkt att fungera. Har man helt enkelt förutsatt att det alltid läcker lite runt slanganslutningarna?
Backventilen går att skruva ut ur huset om man karvar bort lite plast runt gängan. Inne i huset finns en fjäder som trycker bakventilen mot stängt läge. Ett tag trodde jag att (inre) fjädern var av bimetall men den flyttar sig inte ett dugg om jag lägger alltihop i kylskåpet. Fjädern som trycker kulan mot yttre ventilen är däremot av bimetall, den böjer sig om man värmer alltihop.
Nu har jag på prov skurit några spår i backventilens yta som tätar mot gummipackningen, räknar med att det inte ska bli 100% tätt i backriktningen då. Blir det för bra flöde i backriktningen kanske det finns risk att temperaturregleringen börjar självsvänga, bimetallen reagerar antagligen ganska långsamt på temperaturförändringar. Ska testköra så fort epoxylimmet som jag limmade fast locket med har härdat, återkommer med resultat...
Backventilen kanske sitter där för att hålla kvar spjället på varmluft en stund om man gör "kickdown" så att allt vakuum försvinner samtidigt som det är arktisk kyla?

IMG_20200315_181600_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200315_181600_DxO_PL_1920.jpg (158.79 KiB) Visad 418 gånger
IMG_20200315_181823_1CS_DxO.jpg
IMG_20200315_181823_1CS_DxO.jpg (107.76 KiB) Visad 418 gånger
IMG_20200315_182227_1CS_DxO.jpg
IMG_20200315_182227_1CS_DxO.jpg (97.57 KiB) Visad 418 gånger
IMG_20200315_182105_1CS_DxO.jpg
IMG_20200315_182105_1CS_DxO.jpg (119.98 KiB) Visad 418 gånger
IMG_20200315_203358_1CS_DxO.jpg
IMG_20200315_203358_1CS_DxO.jpg (104.85 KiB) Visad 418 gånger
#1370808
Yeah! :-) Nu ligger temperaturen runt 15 grader. Men den pendlar mellan 14 och 19, kan vara någon form av självsvängning?
Kanske gjorde jag för många pyskanaler så att jag underminerade tidsfördröjningen? :oops: Det kanske hade räckt med ett spår?
Hmm ska jag orka ta ur mässinghylsan och svarva till tätningsytan?
#1370850
Spännande att prova lite med förvärmningen. Jag skulle nog gissa på att den med tiden gör mer skada än nytta om den fastnar i öppet läge och tar varmluft från motorrummet. Jag tog bort slangen på min 240 när jag bytte avgas hela vägen och märkte aldrig att den skulle bli varm långsammare.
#1370862
Det är väl bara när det är rejält med minusgrader som man behöver förvärmning egentligen. Gissar att bränslet förångas sämre. Bortsett från det så får ottomotorer både bättre verkningsgrad (större marginal till knackning) och toppeffekt på kalluft.. +50 är definitivt inte bra, det har jag konstaterat :-)
#1370999
Det blev lite fintrimning; slipade bort flertalet av "pys"-spåren, dessutom förtennade jag mässinghylsan på insidan och brotchade hålet till ca 2.95mm (det var över 3.0 från början). Ventilkäglan är 2.9mm.. På så sätt stryps flödet både in- och ut ur vakuumdosan. Har nu provkört och fintrimmat temperaturen så den ligger på +15C som medelvärde. Ibland dippar den nedåt 10-12 och nån gång har jag sett den tangera +20 men det är ingen systematisk självsvängning längre. Normalt varierar den nu mellan ca 14 och 17 grader. Regleringen är förmodligen inte bättre än så här.. Justerskruven är jättekänslig, ett halvt varv gör mer än 5 grader..
Nu anser jag att det fungerar som det ska, blir nog inte bättre :-)
Det finns nog en poäng i att kasta in en termometer i filterboxen emellanåt och kolla att temperaturen är rätt.
#1371023
Erik Å skrev:10.3 i kompressionsförhållande gör gott för bränsleekonomin också
Mja de vetefan, min t5a drar ju 0.75, går att pressa ner den till strax under 0.7, landsvägskörning då. Rätt svårt att slå med så gammal bil.

Och äh, min turbo snurrar ännu efter dryga 25k mil. Visst, den är inte i nyskick(men vad är det på en 23 år gammal bil?), men den har många mil kvar att ge.
945an har också orginalturbon, och den har gått 43k. Den räknar jag visserligen inte med att den ska hålla speciellt länge till, men ändå, 43k mil är mer än dubbelt så länge som dina "20k mil" ;-)

Så länge man ser till att smörjningen fungerar ordentligt och inte överstressar dom(t ex trim/höjt ladd) så håller dom länge. :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]