VARFÖR FUNGERAR DET INTE??
Vakuum-termostaten inne i luftfilterboxen består av en dosa med en bimetalltunga i. Tungan trycker en kula mot mässingsmunstycket (in mot filterboxen) när det är kallt. Kulan tätar hålet genom munstycket och vakuum går då vidare till membrandosan som sitter på blandningsspjället. Spjället går till läge varmluft. När luften i filterboxen blir varm så böjer sig bimetalltungan inåt, kulan backar från munstycket och börjar släppa in luft. Tji vakuum till blandningsspjället alltså, som då borde gå till kalluft-läget
MEN i nippeln som slangen till spjället sitter på så finns det en backventil. Den släpper ut vakuum till spjället men spärrar i andra riktningen. Så när jag kallstartar bilen så går spjället till varmluftläget och där blir det kvar! Mätte upp +50 i filterboxen idag innan jag ryckte ur slangen till spjället. Då gick temperaturen ner till +10!
Bimetalltungan och kulan öppnar snällt vid +20 när jag testar termostaten genom att blåsa luft igenom den, men backventilen gör att vakuum blir kvar ut till spjället som därmed fastnar i varmluftsläget.
Kan det vara så att det finns en liten pyskanal förbi backventilen som ska göra att luften sakta pyser ut till spjället men denna kanal kanske är igensatt? Jag lät hela termostaten ligga i T-sprit över natten men det kanske inte var länge nog. Dessvärre så går dosan inte att öppna med mindre än att man bryter sönder den...
Bilen går helt klart bättre på luft som är +10 än +50.. Nu är det ju varmare årstider på gång så jag kan köra med vakuumspjället urkopplat men det vore kul att få det att fungera som det är tänkt. Blir väl vinter igen så småningom
För det kan väl ändå inte vara så att det finns en "pyskanal" ute vid membrandosan på spjället? Den skulle ju snabbt sättas igen med damm..
IMG_20200307_194316_1CS_DxO_800.jpg (48.54 KiB) Visad 439 gånger
Vakuumtermostat.png (158.27 KiB) Visad 437 gånger