Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1368466
Näe, jag hade fel.. det blir fortfarande +35 .. +40 grader i filterboxen. :-(
Men om jag kopplar ur slangen till vakuumdosan på spjället så sjunker temperaturen till +10!
Måste vara något fel på termostaten som sitter inne i filterboxen, försöker tvätta den med sprit just nu :party:
#1368734
Intressant tråd. Luftförvärmingssystemet är ett helt klart förbisett system. Ofta satt ur spel pga trasig slang som aldrig byts ut, eller öppna luftfilter, tex.
Ska bli spännande att höra om ev förbättringar som en "kalibrering" (i brist på bättre ord) ger.
#1368760
VARFÖR FUNGERAR DET INTE?? :bored:
Vakuum-termostaten inne i luftfilterboxen består av en dosa med en bimetalltunga i. Tungan trycker en kula mot mässingsmunstycket (in mot filterboxen) när det är kallt. Kulan tätar hålet genom munstycket och vakuum går då vidare till membrandosan som sitter på blandningsspjället. Spjället går till läge varmluft. När luften i filterboxen blir varm så böjer sig bimetalltungan inåt, kulan backar från munstycket och börjar släppa in luft. Tji vakuum till blandningsspjället alltså, som då borde gå till kalluft-läget
MEN i nippeln som slangen till spjället sitter på så finns det en backventil. Den släpper ut vakuum till spjället men spärrar i andra riktningen. Så när jag kallstartar bilen så går spjället till varmluftläget och där blir det kvar! Mätte upp +50 i filterboxen idag innan jag ryckte ur slangen till spjället. Då gick temperaturen ner till +10!
Bimetalltungan och kulan öppnar snällt vid +20 när jag testar termostaten genom att blåsa luft igenom den, men backventilen gör att vakuum blir kvar ut till spjället som därmed fastnar i varmluftsläget.
Kan det vara så att det finns en liten pyskanal förbi backventilen som ska göra att luften sakta pyser ut till spjället men denna kanal kanske är igensatt? Jag lät hela termostaten ligga i T-sprit över natten men det kanske inte var länge nog. Dessvärre så går dosan inte att öppna med mindre än att man bryter sönder den...
Bilen går helt klart bättre på luft som är +10 än +50.. Nu är det ju varmare årstider på gång så jag kan köra med vakuumspjället urkopplat men det vore kul att få det att fungera som det är tänkt. Blir väl vinter igen så småningom :P
För det kan väl ändå inte vara så att det finns en "pyskanal" ute vid membrandosan på spjället? Den skulle ju snabbt sättas igen med damm..

IMG_20200307_194316_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200307_194316_1CS_DxO_800.jpg (48.54 KiB) Visad 439 gånger
Vakuumtermostat.png
Vakuumtermostat.png (158.27 KiB) Visad 437 gånger
#1368792
Oh.. man kan tydligen vrida på mässingröret, det verkar vara gängat in i plasthuset. Det går inte att skruva loss, verkar vara inskruvat från insidan men det verkar som "pyseffekten" förbi backventilen ändras när man vrider något halvvarv.. Kanske är det så tidsfördröjningen på spjällets återgång är injusterad från fabrik?
Edit: hjälpte inte, det blir blockering i backriktningen i alla fall när man lägger på lite mer distinkt tryckskillnad!
#1368833
Ska höra med Rejmes om det går att köpa termostaten separat och vad den kostar. Annars får det bli hämta på skroten alternativt öppna den gamla med konservöppnaren och försöka laga.
Det konstiga är att jag inte hittar något uppenbart fel men fungerar gör det ju fortfarande inte.. Backventilen borde inte sitta där! :P Har funderat på om slangarna kan ha varit omkastade men då blir det ännu värre; vakuum från insugningsröret skulle blockeras direkt av backventilen!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]