Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1374981
Tack för svar. Det har aldrig varigt nåra bekymmer med att blanda olika märken förut. Räknas 0.3 mm djup grop i stopklackarna som nu är tillsnyggade som sliten grundstomme?.

Enda backarna jag har haft bekymmer med en gång bara var från BT var för liten radie på dem även till deras skivor. Satte jag aldrig dit de backarna men skivorna åkte dit inga bekymmer med andra backar.

Men visst kan det vara möjligt att nått är feltillverkat trots att det var premium prylar jag köpte.

Obs vill inte ha nån Biltema tråd här nu.
av Erik Å
#1374986
gubbstrutt skrev: tor 16 apr 2020, 18:52 ..Räknas 0.3 mm djup grop i stopklackarna som nu är tillsnyggade som sliten grundstomme?...
Nä, du har förstås helt rätt ;-)
Sen kan man fundera på om Volvo en gång konstruerade bilen runt standard-delar som även andra biltillverkare använder men sen gjorde någon ändring och började köpa in specialtillverkade delar..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1375046
Tja inte vet jag, Men en sak vet jag min grannes V70 hade vi en monteringsats från mekonomen okänt kina fabrikat på backarna.
Vi satte bara ihop funkar klockrent. Har nån någon mer teori varför jag måste skruva isär mina justeringar så långt??.
Det behövde vi inte på hans.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1379389
I dag var jag och besiktade bilen gick igenom med blankt papper. 5 månader försent men var sak har ju sin tid :-) . Och den gick ju lika fint före besiktning som nu :-) .
Handbromsen var jämn och fin de testar ju framåt.
Den tog bra så bilen hoppa upp ur deras bromsprovare.
Det ligger inte på längre som det kunde göra litegrann från och till.
Det har väl troligen legat på litet utan att jag märkt det ute på landsvägen så det slitit av lite på backarna på höger sida.
Min teori är fortfarande att backarna är för korta. Eller möjligen stopp klackarna är för korta pga av att nån annan kan ha slipat ner dem några mm någon gång.
Men det är kanske lite långsökt men man vet fan aldrig. Jag mätte ett par stoppklackar på skroten de var. Längst in 40.3mm längst ut 39.9mm. Och hade det vanliga slitmärket på mitten där backen ligger an ca 0.3 -0.5 djupt. Jag får ju skruva isär mina justeringar för mycket praxis som när backarna är så gott som slut. Handbroms spakens slaglängd kan variera lite fortfarande orunda trummor kanske.

Så jag kan inte säga att det här är löst tyvär. Och jag kan inte fortsätta att jävlas med nått som nu äntligen fungerar skapligt. Känns lite trist att INTE kunna skriva löst här ovan då många gjort sitt bästa för att hjälpa :bored: . Och det är jävligt mycket jobb nerlagt på detta :bored: . Japp det e som det är tack till alla som medverkat.

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]