Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1367199
Nu får jag be om råd här för jag är helt jävla lost :-/ här trots att det är över 30 år sedan jag börja hållas med sånt här. 140 och 240 förvisso men väldigt likt min V70.
Grejen är den när jag drar i handbromsen lite hårt i brant uppförsbacke har jag för mig det var
då låser det sig bilfan rullar skittungt sedan och spakens slaglängd blir då väldigt kort.
Sedan kör man lite fram o tebax då är allt bra igen efter in liten stund o backarna verkar inte ligga på.
Allt är nytt Ate skivor bosch backar o monteringssats wirarna gick fint expandrarna/ lederna lika så.
Släppte på vajrarna justera på backarna först som vanligt. Radien på backarna stämde fint med trumman i bromsskivan. Vad fanken e det som pågår har aldrig sett nått liknade hittar inget fel heller :bored: . Hade en S70 förut samma operation gjordes där inga problem på den vart det väldigt bra.


Tacksam för några åsikter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1367205
Det är viktigt att backarna ligger mot klackarna vid excentern. Du kan inte justera handbromsen med vajern, du justerar in backarna med justeringen mellan backarna (eller förlänger staget) med vajern helt släppt vid justeringen vid spaken. Sedan justerar du slacket vid spaken. Jag tror att felet du har är att backarna inte ligger mot klackarna ordentligt utan att hjulen går att vrida lite med handbromsen dragen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1367216
Tack för svar Lennarte. Jo det är justerat exakt så som du säger med justeringen mellan backarna först med slaka vajrar sedan justera vajern. Ja hjulen går att vrida lite iallafall med dragen hanbroms det är rätt. Visst kan jag ha gjort något fel det har ju hänt förr. Hur går jag till väga nu?.
av introzen
#1367220
Låter som att du redan har koll på hur du ställer in backarna, men de ska alltså ligga precis så att de inte nyper. Jag skruvar åt dem med justeringen tills jag inte kan röra på däcket, sedan lättar jag successivt med små marginaler tills jag känner att däcket går runt helt fritt, därefter först är det dags att spänna vajern vid spaken.

Känns som ett vanligt misstag att man "lossar" justeringen vid hjulen lite för mycket och på så sätt inte får tillräckligt med spänn i handtaget sedan.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1367244
Ja exakt så har jag alltid gjort. Jag funderar på om expandern på var sida som går fint är sliten eller om stopklackarna är det.
Nu har jag varigt ute o justertat om när det gått några mil. Släppte på vajrna helt igen och justera i sär bakarna liite bara.
Nu hugger det stopp när man vrider på hjulen så gott som direkt framåt bakåt får man vrida något till innan det hugger stopp ingen anpåliggning.
Om det är normalt att man får vrida lite till bakåt innan det hugger stopp minns jag inte vilket är rätt pinsamt då jag gjort sånt här ett par ggr :oops:
av Erik Å
#1367271
Det är inte fel att smörja upp hävarmsmekanismen (den som trycker isär backarna). Och precis som nämns ovan så ska man slacka vajrarna innan man justerar expandern så att man är säker på att hävarmen jobbar i "början" på sitt arbetsområde. Kompenserar man slitna belägg genom att sträcka vajrarna så jobbar hävarmen nära sitt ändläge och där vill den gärna låsa sig..
Lite fett på glidytorna under backarna och fjäderklipsen gör också att det hela funkar bättre. Se upp med att inte få kladd på beläggen :-)
av MickeM
#1367309
Läs min tråd om handbromsen i "tips och trix".
Avsedd för V70N som då ska uppgraderas med justeraren som första generationer har orginal.

Tillvägagångssättet jag beskriver blir därför lika.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1367315
Erik Å skrev: fre 28 feb 2020, 16:58 Det är inte fel att smörja upp hävarmsmekanismen (den som trycker isär backarna). Och precis som nämns ovan så ska man slacka vajrarna innan man justerar expandern så att man är säker på att hävarmen jobbar i "början" på sitt arbetsområde. Kompenserar man slitna belägg genom att sträcka vajrarna så jobbar hävarmen nära sitt ändläge och där vill den gärna låsa sig..
Lite fett på glidytorna under backarna och fjäderklipsen gör också att det hela funkar bättre. Se upp med att inte få kladd på beläggen :-)
Jo backarna är helt nya lixom skivorna o monteringssatsen. Jag har lagt lite kopparpasta på glidytorna.
Expandrarna är uppsmörjda o går lätt och fint redan. Vajrarna går med väldigt fint.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1367320
@MickeM, tackar jag har läst igenom ditt inlägg noga som var tydligt o mycket bra. Men det är så jag gjorde från början och även sista gången.
Är det nån som vet om det är normalt att det hugger stopp med dragen handbroms något senare bakåt
än framåt.?. Backarna låg i mot där de ska på expandrarna iaf innan jag trädde på skivorna.
Sen känns det som att spaken tar tidigare ibland konstigt :-/ men hjulen löper fritt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1367336
Och det är inte så att backarnas krökning har en aning större diameter än trummornas insidor innan de blivit inkörda? Då skulle nog ändarna på backarna kunna "kila fast" i trumman och den ena backen håller kvar sig själv när hjulet roterar..

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]