Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1371917
Ja jag har kollat det när jag satte ihop skiten men kolla inte om expandrarna är glappa kollade inte så noga på stopklackarna heller.
Men allt går lätt.
av Erik Å
#1372042
gubbstrutt skrev: sön 29 mar 2020, 04:22 ..Men allt går lätt.
Nu minns jag att jag hade problem med att handbromsen ville ligga på när bilen var närapå ny, typ 1-2 år.
Då kom jag på att om man hade för vana att snärta till med handbromsspaken med knappen intryckt precis när man börjar rulla så hör man två tydliga klonk när bromsbackarna hoppar tillbaka på respektive sida..
Jag tror mer och mer att det här beror på en felkonstruktion; gjutjärnsklacken borde varit trapetsformad så att den inte tvingar ut bromsbackarna mot trumman av bromsmomentet. Ska testa att slipa lite på klacken nästa gång jag gör översyn på handbromsen :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1372191
På min har jag gjort så när det ligger an men man hör inte att det hoppar tillbaka på min. Hade en S70 som jag fixa handbroms på inga bekymmer där. Forsättning följer.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1373934
Jahamen dags för uppdatering då. Nu är expandrarna bytta de gamla glappa ca 2mm i lederna. Om de nya glappar glömde jag att kolla :clown: .
Har kollat backarna i trummorna en gång till det var bra. Kollat stopp klackarna en liten grop som nu är till snyggade. Wajrarna kollade igen nu var de även lossade vid spaken de gick prima. Backarna var redan avfasade i ändarna så det borde räcka.
Har kollat spakmekanismen det verkar vara som det ska där med.
Såg att de nya justeringarna av märke ABS från autodock var jävligt glappa i delningen det var inte de senaste från autoexperten.
Så de som heter ABS har åkt i tunnan tillsammans med de gamla expandrana.
De nya justeringarna med följde expandrarna från autoexperten.
Det funkar som det ska just nu det är testat.

Om det är fixat nu kan jag fan inte svara på då det brukar ändra på sig :-/ . Så jag återkommer fortsättning följer alltså.
Om nån kan svara på om nya expandrar glappar i lederna eller inte skulle jag vara tacksam då jag glömde kolla en av huvud grejorna :bored: .
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1374097
Nu är det givetvis svårt att säga hurvida det glappet du har är normalt eller ej, men ett visst spel finns ju i dom. Detta brukar normalt sett mer eller mindre fösvinna när den väl är på plats och blir spänd av wiren.
Det ska rätt mycket till innan just glappet i expandrarna påverkar funktionen av handbromsen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1374860
Ja har testat lite nu då efter senaste operationen. Skiten stod still i brant uppför och nedför.
Men det var ju typ en vecka sedan så nu är allt som innan med undantag att ingen sida ligger på (ännu).
När jag o min granne bytte backar på hans V70 här om dan behövde vi inte skruva isär justeringarna så mycket som på min.
Mina får man skruva isär så ca 8-10 mm gänga syns det är inte normalt Allt är nytt på min nu. Funderar på om mina bosch backar kan vara förkorta även fast radien stämmer med trumman i mina ATE skivor?.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]