Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366686
Hej!
Dessa tändes under färd, ej riktigt samtidigt: Rött utropstecken, motorlampa, ABS och antispinn. Känt fel på bilen är lite dåliga bromsar fram. Har ej testat att koppla ur batteriet.
Någon som vet vad som kan ha hänt?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Emil86, redigerad totalt 0 gånger.
av LOB
#1366902
Mest sannolikt har du en generator som inte laddar och/eller ett dåligt batteri och din batterispänning är under 12 volt. Då får man julgransbelysning i instrumenthuset.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366958
julgransbelysning brukar inte hända fören man närmar sig 10V på dessa bilar, ibland inte fören ännu mindre. Jag sparkade igång min bil på runt 9V när batteriet dog, och inte ens då hade jag julgransbelysning den minuten det tog för generatorn att hinna ikapp. Eller ja, ABS-lampan lös, men inget mer. ABSen är känslig och är i regel den första som tänds när spänningen är undermåttlig.
Bilen har dock aldrig hatat mig så mycket som då, tyckte mig höra lite mordhot mellan hostningarna :P

nåja...

Kan vara glappt i tändningslåset, prova vrida tillbaka nyckeln några mm och se om det blir någon skillnad.
av Emil86
#1368115
Tack för era svar! Enligt felkoder på verkstaden så är det en givare. Men nu har även hastighetsmästare och display glappat och när en av tidigare nämnda lampor tändes började hastighetsmätaren visa normalt... Det har även förekommit lite ojämn styrka i instrumentbrädans belysning i samband med denna händelse.
Senast redigerad av 1 Emil86, redigerad totalt 0 gånger.
av LOB
#1368284
En givare som tänder alla dessa lampor och skapar ojämn belysning i instrumenthuset.... Tillåt mig tvivla. Har du eller verkstaden mätt spänningen på batteriet? En multimeter kostar under 100 kr på Biltema.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]